4 september 2012

Groovesharks problem, Deezer, MusoMap…

MI:s Daniel Johansson summerar nyhetsflödet i den digitala frontlinjen.

Deutsche Telekom kommer under hösten börja erbjuda sina kunder samma former av bundlingar med Spotify som bl.a. Telia har erbjudit här i Sverige. Deutsche Telekom är Europas största operatör, med över 150 miljoner abonnenter. Företaget har 235 000 anställda och omsatte nästan 60 miljarder euro år 2011.

Den nya tjänsten MusoMap.com har ett stort mål. Man vill samla så många musiker som möjligt från hela världen på en och samma plats, eller snarare, på en och samma karta. Syftet med tjänsten är att med hjälp av Google Maps göra det möjligt för musiker att kommunicera och kollaborera med varandra. Användarna kan skapa intressegrupper, leta efter musiker etc. Än så länge har inte tjänsten riktigt fått någon fart i Sverige, två musiker finns representerade från Sverige.

Groovesharks Android-app fortsätter att ha det jobbigt hos Google. Efter att ha gått ut med följande meddelande: "After working closely with Google to get rogue apps removed, we're delighted that the official Grooveshark app has been reinstated in the Android market", gick det att få tag på appen, men snart plockade Google ner den igen. Ett par kommentarer på Hypebot i ämnet känns passande: "Larry Davison said… Wow! Grooveshark just keeps taking hits left and right. They're going downnnnnn. Earbits said… Ain't karma a bitch."

Deezer har ingått samarbetsavtal med Philips, ett avtal som till en början kommer innebära att Deezer ska finnas med i vissa av Philips stereoanläggningar som har internetuppkoppling. Edouard Petit från Philips, säger till CMU: "The way we listen to music is changing, and so is the technology we use for enjoying music at home. We are now living in a connected world, and we are increasingly enjoying streaming from the internet. Through our partnership with Deezer, the new Philips Fidelio Wireless Hi-Fi range gives you unlimited access to a whole universe of music at your fingertips."

Den Hong Kong-baserade lockertjänsten Filesonic har lagt ner sin verksamhet, troligen som ett resultat av den massvåg av nedstängningar bland oseriösa lockers som skett efter räden mot MegaUpload. Filesonic var en av de tio största fildelningstjänsterna på webben, med 250 miljoner sidvisningar i månaden.

I en ny rapport från analysfirman Ovum förutspås den digitala musikmarknaden öka med i genomsnitt 15 procent varje år fram till år 2017. Streamingtjänster bundlade med produkter tros vara det stora skälet till ökningen. Ovum menar att den digitala musikmarknaden kommer att omsätta 22,5 miljarder dollar år 2017.

Den koreanska digitala aggregatören/distributören Music Spray har lanserat ett nytt erbjudande där man förbinder sig att distribuera en artists musik under hela artistens "livstid". För 99 dollar lovar Music Spray att distribuera musiken till digitala tjänster som iTunes och Amazon, utan några extra avgifter. Tjänsten finns enbart tillgänglig för koreanska artister.

Festivalen Bestival, som går av stapeln nu till helgen på Isle of Wight, kommer att livesända hela festivalen på YouTube. Bakom livesändningen står företaget Whizz Kid, som också gjorde den uppmärksammade YouTube-sändningen med U2 år 2009.

7Digital har ingått ett bundlingsavtal med Toshiba som innebär att musiktjänsten kommer att finnas med i Toshibas nya TV-apparater. 7Digital kommer att finnas med direkt i menyn, och TV-ägare kommer att kunna göra spellistor och strömma musik, men även genomföra downloads direkt i TV-n. Tjänsten kommer till en början att finnas i Stobritannien, Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien, och planeras lanseras senare i september.

Daniel Johansson