21 augusti 2012

1100 nyheter och en analys

Daniel Johanssons krönika handlar denna vecka om vad Digitalnytt bevakat under tre år. Men också om vad som väntar i den sköna nya digitala världen.

Den 16 januari 2009 lade MI upp de första nyheterna under vinjetten Digitalnytt. Nyheterna handlade bl.a. om svenska Snowfish, YouTubes filtreringsmekanismer och Eniros satsning på Made in Sweden.

Sedan dess har det blivit över 1100 digitalnyheter, eller närmare bestämt 1124 stycken, d.v.s. i genomsnitt 6,2 nyheter per vecka.

Jag har ägnat lite av semestern åt att analysera vad det egentligen är vi har rapporterat om under de här 3 1/2 åren. Det har ju regnat lite i sommar.

Så här ser topplistan ut när det gälller vilka företag och tjänster vi rapporterat mest kring:

Spotify:85 nyheter
Apple, iTunes, iPad, iPhone:76 nyheter
Nokia:29 nyheter
YouTube:25 nyheter
MySpace:25 nyheter
Wimp:24 nyheter
Google:22 nyheter
Facebook: 20 nyheter
Pirate Bay:19 nyheter
7Digital:16 nyheter
Rdio: 13 nyheter
The Orchard: 12 nyheter
last.fm:11 nyheter
Merlin: 10 nyheter
SoundCloud: 9 nyheter
We7: 9 nyheter
Shazam: 9 nyheter
Tunecore: 8 nyheter
Grooveshark: 8 nyheter
Vevo: 8 nyheter
Sony Ericsson: 7 nyheter
24-7 Entertainment: 7 nyheter
Pandora: 6 nyheter
X5 Music: 6 nyheter
Deezer: 5 nyheter
Isohunt: 5 nyheter

Ni som är snabba i huvudet konstaterar att 474 av de 1124 nyheterna alltså handlade om dessa företag, vilket innebär att övriga 655 nyheter handlat om en mängd annat smått och gott. Totalt har vi rapporterat kring mer än 300 olika företag och tjänster under den här perioden.

Det kan också vara intressant att se vilka områden som har bevakats mest inom den digitala distributionen:

Musiktjänster: 228 nyheter
Juridik: 205 nyheter
Forskning och statistik: 157 nyheter
Bransch, avtal, dealar: 145 nyheter
Ekonomi och intäkter: 95 nyheter
Teknikrelaterat: 88 nyheter
Mobilt: 78 nyheter
Marknadsföring: 69 nyheter
Live: 35 nyheter
Spel: 24 nyheter

Under de här 42 månaderna har fokus självklart förändrats drastiskt i takt med att den digitala verkligheten förändrats. Streamingen har seglat upp som det riktigt stora området under de senaste två åren, och i takt med att allt fler intressanta händelser skett i den svenska musikindustrin kring digital distribution har vi ökat andelen "svenska" nyheter.

Idag är nyheterna på det digitala området egentligen inget separerat från alla andra nyheter, det är en naturlig del av den realitet hela musikindustrin befinner sig i. Men det kan trots det vara bra med en rubricering, som vi även gör med Förlag, Live, Festival, Artist, Skivbolag etc. Även om det digitala idag är mer av ett fundament för hela branschsystemet snarare än ett eget område, är det fortfarande något relativt nytt, framför allt den situation vi befinner oss i just nu när vi verkar ha gått igenom den värsta delen av skiftet.

Med det sagt (och med regn utanför fönstret, igen) tar vi tag i höstens spännande nyheter. Det finns mängder av frågor vi vill ha svar på:

– Kommer iTunes gå över till streamingabonnemang i kriget om kunderna?
– Hur kommer marknaden att utvecklas nu när det finns 5-6 olika konkurrerande streamingtjänster?
– Kommer intäkterna från digital distribution fortsätta att öka under 2012 och 2013, eller kommer vi nå någon form av platå?
– Kommer vi att få se three strikes implementerat i större utsträckning runt om i världen?
– Och inte minst, vilka spännande nya tekniska lösningar väntar precis runt hörnet?

Future, here we come.

Fotnot: statistiken ovan är grundad på notiser under vinjetten Digitalnytt. "Vanliga" nyhetsartiklar i MI ingår inte i siffrorna. I synnerhet svenskrelaterade bolag som Spotify, X 5, Wimp och Tunigo har ofta bevakats i det formatet.

Daniel Johansson