23 februari 2012

The Wall nedmonterad, remastrad och återutgiven i en box

Inför julen 1979 släpptes två uppmärksammade dubbelalbum som inte bara hemma hos mig kom att dominera skivtallriken totalt: The Clash London Calling och Pink Floyd The Wall. Trots att de två brittiska banden i sitt uttryck för många framstod som direkt diametrala motsatser, så var det långt fler än bara jag själv som hellre bejakade likheterna. Idag rankas både albumen som klassiker inom rocken. På måndag den huvudsakligen av Roger Waters komponerade The Wall, bland annat i en box med ungefär samma storslagna utformning som de i höstas återutgivna Dark Side Of The Moon och Wish You Were Here.

Till dags dato har The Wall sålts i över 25 miljoner exemplar och efter utgivningen inför julen 1979 låg albumet etta på den svenska försäljningslistan i närmare ett halvår. Samtidigt toppade singeln Another Brick In The Wall, Part 2 topplistorna världen över. Såväl albumet som de därpå följande konserterna ju mer eller mindre ett enmansverk av gruppens ledare Roger Waters, och denne har ju sedan dess återuppfört konsertföreställningarna vid flera tillfällen. Första gången i samband med Berlin-murens fall, senast på en turné som även nådde Globen i Stockholm. På en London-konsert kort därefter medverkade för övrigt David Gilmour vid ett tillfälle med sina smått odödliga gitarrsolon ibland annat Comfortably Numb – ett av albumets höjdpunkter och ett av de nummer som Gilmour är medkompositör till.

När The Wall nu återutges i EMI-serien Why Pink Floyd? så görs det i tre olika format. Den s.k. Experience-utgåvan innehåller den remastrade versionen av dubbelalbumet plus en bonus-CD med demoversioner av flera låtar. Immersion-boxen innehåller totalt sex CD (det remastrade originalet på 2CD, det remastrade livealbumet från 80-talets konserter på 2CD samt 2 CD med demoversioner) plus en DVD. Dessutom släpps The Wall även som klassisk dubbel-LP på 180-grams vinyl.

En inte försumbar detalj som är värd att framhålla är att ljudet på de nu remastrade inspelningarna är oerhört klart i ljudbilden, utan att någonstans förlora den nödvändiga tyngden. Det gäller för såväl originalalbumet som livealbumet från konserterna 1980-81. Tillsammans med Musikindustrins tidigare redaktör Tomas Fridholm hade jag turen att få biljetter till London-premiären 1980 och när jag nu lyssnar spelas nästan hela konserten – med alla känslorna den rev upp – upp även i mitt bildminne. DVD:n innehåller bl.a en kort livesekvens från konserterna på Earls Court (låten The Happiest Days Of Our Lives) samt den intressanta dokumentären Behind The Wall. Dessutom intervjuas tecknaren Gerald Scarfe som skapade de groteska figurer som nu även pryder omslaget. Den restaurerade videon till promotionvideon för Another Brick In The Wall, Part 2 är även den med på DVD:n.

Boxens två CD-skivor med demoversioner av materialet är till stora delar visserligen sammanställt av korta fragment och skisser, men är ändå av intresse för ett fan som undertecknad. Det samma gäller faktiskt även hela boxens innehåll – från fotoboken till konsttrycken, konsertbiljetten, backstage-passet från Nassau, samlarbilderna, halsduken, glasunderläggen och de små glaskulorna.

Fast givetvis är det musiken som står i centrum… Nu som då.

Claes Olson