22 december 2011

Tore Bergers mening, minnen och värdsliga låtar

Den konstnärlige mångsysslaren Tore Berger är både som soloartist och medlem i Blå Tåget, Gunder Hägg och Stockholm Norra inskriven i den svenska musikhistorien. Nya boken Mening och minnen [Nielsen & Norén Förlag] är i form av en bok (med musik-CD) innehållande bearbetade oljemålningar från 50-talet en pärla som med ett behagligt eftertryck slår fast hans stora kvaliteter även som bildkonstnär och skribent.

Mening och minnen – med värdsliga låtar av Tore Berger [Nielsen & Norén Förlag]
Den här boken, som för övrigt är Bergers tredje, innehåller mycket. CD:n Värdsliga låtar (som ligger sist i boken) innehåller dussinet spår, såväl helt nya kompositioner som en nyinspelning av Kapitalets bön från sjuttiotalets solodebut Mitt hjärtas melodi [MNW]. Inspelningarna påbörjades tillsammans med producenten Göran Pettersson (som för ett par år sedan lyhört producerade förra albumet I huset långt på landet) och avslutades i sällskap av Peder af Ugglas i dennes garage. Tore Bergers allt överglänsande personliga anslag får trots de olika infallsvinklarna och inspelningsomständigheterna helheten att kännas gediget sammanhållen – men så är han också ett svenskt unikum som artist. Den tragiskt blodiga sången Grabbarna från söder (en sann historia från värnpliktstjänstgöringen 1957-58) skulle förmodligen inte ha kunnat göras av någon annan än honom.
Lika unikt personlig är hans texter i boken. Från det allra första stycket i förordet (om pistageglassen Paj) till slutet på novellen Språkresan. I orden känner man tydligt doften av sent 50-tal och tidigt 60-tal.
Allra, allra bäst är dock de små kommenterade reproduktioner av ”måleri och ekfraser” som utgör bokens centrala kapitel. Stilen känns igen från ett antal klassiska skivomslag (samtliga på MNW-etiketten), men kombinationerna är nya.
Någonstans mitt emellan Gunnar Ekelöf och Stefan Sundström står Tore Berger – i en klass för sig. Ett svenskt unikum.

Claes Olson