5 december 2011

notiser

Daniel Johansson sorterar i veckans digitala nyheter.

WiMP fortsätter att utveckla sin katalog. Nyligen passerade streamingtjänstens katalog 13 miljoner titlar, då katalogen från bland andra skivbolagen City Slang Records, Glitterhouse Records, Record Makers och Service Records adderades. Samtidigt tillkännagav WiMP att de har passerat 350 000 betalande abonnenter, vilket innebär en ökning med 100 000 under 2011.

I en ny stämningsansökan mot Grooveshark kräver Universal Music Group streamingtjänsten på 17 miljarder dollar. Skulle stämningsansökan gå igenom kan flera av Groovesharks anställda få personliga straff, då stämningsansökan bland annat innehåller anklagelser om att enskilda anställda har laddat upp upphovsrättsskyddat material i stor omfattning till tjänsten. Bland annat anklagas tjänstens VD Sam Tarantino för att ha laddat upp 1 791 olika låtar för publik streaming via Grooveshark. Även i Danmark kan det inom kort komma att bli en rättslig process för Grooveshark. Där har antipiratgruppen RettighedsAlliancen dragit igång en juridisk process för att tvinga landets internetleverantörer att blockera allt trafik till Grooveshark.

Amerikanska Billboard har ändrat sina regler för hur albumlistan ska sammanställas, med anledning av Amazons tidigare erbjudande om att köpa Lady Gagas album Born This Way som download för endast 99 cent under lanseringsveckan. Den låga prissättningen bidrog till att Lady Gaga kunde sälja över en miljon exemplar under första veckan efter release. Numera kommer album som, under sina fyra första veckor till försäljning, säljs för under 3,49 dollar inte att räknas med i albumlistan.

Ett år efter det att högsta domstolen skickade det första svenska Ipred-fallet har nu EUs generaladvokat kommit med sin rekommendation till EU-domstolen. Det så kallade Ephone-fallet handlar om att flera ljudboksförlag gick ihop för att, med stöd av IPRED-direktivets införande i upphovsrättslagen, få ut information om vem som ligger bakom en viss IP-adress. Den berörda operatören Ephone har hävdat att den svenska lagstiftningen är underordnad EU:s datalagringsdirektiv och att de därmed inte behöver lämna ut några uppgifter. EUs generaladvokat lämnat en rekommendation till EU-domstolen om att besluta att det inte finns några hinder för Sverige att använda sig av lagstiftningen för att lämna ut personuppgifter. Däremot innehåller rekommendationen även en passage om att uppgifterna enbart får ha lagrats just i syfte att lämnas ut. Detta öppnar för möjligheter att tolka lagen olika. EU-domstolens beslut väntas komma inom sex månader.

Google har nu tagit upp kampen om musikanvändarna med sin Google Music, som dock än så länge bara lanserats i USA. Tjänsten ger användarna möjlighet att gratis ladda upp 20 000 låtar, som de sedan kan streama till både mobil och dator. Dessutom kan låtarna delas i sin helhet till användarens vänner via Google+. Google Music innehåller också en downloadbutik där användarna kan köpa nya låtar som a la carte. Via Artist Hub kan vilken musiker som helst ladda upp sina låtar och godkänna att de säljs vidare. Det enda som krävs är att startavgiften på 25 dollar betalas, i övrigt tas inga avgifter eller royalties ut av Google. Därmed har Google öppnat upp för DIY-försäljning av musik via Google Music, något som till viss del saknats hos andra musiktjänster.

Samtidigt vägrar Google att blockera appen MP3 Music Download ProAndroid Market. Appen ger Androidanvändare möjlighet att söka upp mp3-filer samt spara ner dessa lokalt på sina telefoner. Sedan i augusti har RIAA försökt få Google att plocka ner MP3 Music Download Pro från Android Market.

Independentförlag i USA kan nu få royalties för användningen av deras verk på YouTube. Hanteringen av dessa royalties ska ske via Harry Fox Agency, men det krävs ingen anslutning till HFA för att få ta del av sina royalties. Förlagen kommer att få 15 procent av de reklamintäkter deras material ger upphov till åt YouTube. För att ta del av den nya överenskommelsen krävs att förlaget godkänner det via Youtubelicenseoffer.com.

Dansmusikdistributören STHoldings har beslutat sig för att plocka bort allt material från de 238 skivbolag som de distribuerar från ett flertal musiktjänster, bl.a. Spotify, Simfy och Rdio. Anledningen är enligt STHoldings att "these services cannibalise the revenues of more traditional digital services".

MOG har just lanserat on-demand-radiolösning för BMW. Tjänsten är fullt integrerad i instrumentpanelen och kan väljas till 2011-års Beamers och MINI:s.

Vi har tidigare rapporterat om ReDigi, som öppnat upp en second hand-butik för begagnade mp3 filer. Nu har RIAA hotat ReDigi med en stämningsansökan. ReDigi hävdar att deras försäljning skyddas av amerikansk lag gällande vidareförsäljning. RIAA å sin sida hävdar att ReDigi inte kan genomföra denna vidareförsäljning utan att framställa en ny digital kopia, något de enligt upphovsrätten inte har rätt till.

CD Baby, som startade 1998, är en av de äldsta tjänsterna för artister och skivbolag att sälja downloads direkt till fansen. Nu är CD Baby på väg att nå en milstolpe. I dagsläget betalar CD Baby årligen ut omkring 40 miljoner dollar i royalties till artisterna som använder tjänsten. Håller denna nivå i sig kommer CD Baby under nästa år att ha betalat ut 200 miljoner dollar sen starten.

Daniel Johansson