15 november 2011

notiser

MI:s Daniel Johansson med ett axplock nyheter ur det digitala utbudet.

EMI har tagit ett historiskt steg genom att tillgängliggöra stora delar av sin katalog för externa utvecklare. Initiativet är en del av OpenEMI, ett projekt som fokuserar på digital innovation och enklare licensiering av musik till nya tjänster. OpenEMI är ett resultat av skivbolagets samarbete med analysföretaget The Echo Nest. I ett första skede har EMI släppt ett antal tusen låtar, videor, artworks och bilder fria för utvecklare att använda i nya appar. EMI clearar alla rättigheter för de nya tjänster som produceras och intäkterna delas mellan utvecklarna och rättighetshavarna.

Brittiska BPI har, tillsammans med de största filmstudiorna, krävt att bredbandsleverantören British Telecom ska blockera alla sina användares trafik till The Pirate Bay. Efter en rättsprocess har de brittiska rättighetshavarna tidigare tvingat British Telecom att blockera all trafik till fildelningssiten Newzbin2. Om inte British Telecom frivilligt även stänger ner trafiken till The Pirate Bay är risken stor att den tidigare rättegången kring Newzbin2 får en repris gällande The Pirate Bay inom kort.

Svenska SoundCloud kom nyligen med en tung uppdatering av sin spelare för streamad musik. Numera kan spelaren bäddas in som en HTML5-spelare. Samtidigt förbättrades även en del annan funktionalitet, så som delningsmöjligheterna mot Facebook, Google+ samt Twitter.

Italiensk polis har stängt ner fem lokala fildelningsajter. Siterna drevs av en 49-årig man från Napoli och tillsammans erbjöd de fem siterna över 31 000 länkar till upphovsrättsskyddade filer på olika lockertjänster. Bland de numera nedstängda siterna återfinns bland andra ItalianShare, MusicShare och FilmShare.

Dispyten om varumärket The Pirate Bay är nu avgjord. Det var 2009 som den i Sverige bosatte engelsmannen Colin Scragg registrerade The Pirate Bay som varumärke för alkohol, efter att han insett att den kända fildelningssiten inte hade skyddat vare sig företagsnamn eller logotyp. Processens andra part har inte varit The Pirate Bay själva, utan företaget bakom Captain Morgan som ansett att The Pirate Bay ligger lite väl nära deras varumärke Parrot Bay. Nu har Colin Scragg fått rätt och kan därmed lansera så väl sprit som öl under varumärket The Pirate Bay.

STIM:s belgiska motsvarighet Sabam har krävt att börja få ta del av de belgiska internetoperatörernas abonnemangsintäkter som kompensation för den obetalda musikanvändning som operatörerna möjliggör. Utifrån en bred tolkning av den belgiska upphovsrätten kräver Sabam 3,4 procent av internetoperatörernas abonnemangsintäkter. Huruvida kravet kommer att gå igenom och därmed öppna för liknande krav från film-, spel-, och bokindustrin med flera återstår att se.

Spotify blåser nytt liv i sin konsertserie Spotify Live. I samarbete med Rockfeedback Concerts och The Guardian sätter Spotify upp fyra konsertkvällar i London. Konserterna är gratis och inspelningar från spelningen kommer att läggas upp på Spotify.

Vi har tidigare tagit upp att försäljningen av downloadalbum ökar i Storbritannien. Med två månader kvar av 2011 hade årets samlade försäljning överträffat fjolårets och därmed har försäljningen i år blivit rekordartad. Hittills har 21,3 miljoner album sålts som downloads i Storbritannien, vilket motsvarar 26,2 procent av den totala brittiska albumförsäljningen.

I en analys av ny statistik har Facebook kollat närmare på sambandet mellan försäljning av konsertbiljetter och länkdelningar på den sociala tjänsten. Varje gång någon delar en länk på Facebook om att de har köpt en konsertbiljett triggar det köpbeteende även hos vännerna till den som delat. Enligt statistiken genererar varje delning en direktförsäljning för mellan två till sex dollar.

Rokker.fm är en ny, webbaserad streamingtjänst som blandar funktionalitet från Spotify, Grooveshark och YouTube. Tanken är att göra en helhetstjänst med musik indexerad från webben, som kan ordnas i spellistor och köpas som downloads via Amazon. Då det finns en musikvideo till den aktuella låten som spelas, visas den jämte spelarvyn. Tjänsten är för närvarande i betastadiet, men är öppen för användning.

YouTube ska sjösätta 100 nya ”TV-kanaler” som ska innehålla nytt originalmaterial. 100 miljoner dollar är avsatta för projektet, som går ut på att YouTube skriver avtal med en rad olika partners som sedan ska fylla kanalerna med professionellt material. YouTube kommer att dela annonsintäkterna från kanalinnehavaren så fort intäkterna har återbetalat det förskott som YouTube betalat ut. Bland de partners som är tilltänkta återfinns Madonna och Jay-Z.

Coldplay nyligen släppte albumet Mylo Xyloto valde bandet att inte göra skivan tillgänglig på streamingtjänster som Spotify, utan istället fokusera på digital försäljning via framför allt iTunes. Hittills verkar taktiken ha fungerat – Mylo Xyloto ser ut att kunna bli årets mest sålda album och under de första dagarnas försäljning stod downloads för 40 procent av de köpta skivorna. Som en sidoeffekt har även Coldplays backkatalog sett en radikalt ökad försäljning sedan släppet av Mylo Xyloto.

iTunesutmanaren mflow, som försökt bygga den ultimata rekommendationstjänsten där användare kunnat rekommendera låtar de köpt till sina vänner och sedan fått credits när deras vänner gått vidare och köpt låten, kommer att släcka ner sin tjänst från och med den 9 december. Anledningen är, enligt mflow, att de jobbar på ett topphemligt projekt och de kommer inte att nylansera tjänsten "until we're confident it's better than anything you've used before"

En federal domare i Kalifornien har gett godkännande till en omfattande stämning mot Universal Music från artister. Stämningen utgår från den långdragna process där bland andra Rob Zombie och Rick James dödsbo försökt ogiltigförklara skivbolagets royaltynivåer för digital försäljning av musik från artister med gamla skivkontrakt, där ersättningsnivåerna från digital försäljning inte specificerades. Processen har fått nytt liv sedan Universal förlorade ett liknande mål mot FBT Productions (Eminem) och alla Universalknutna artister med gamla skivkontrakt omfattas av den nya processen. Skulle Universal förlora processen kan det uppstå kostnader i miljardklass för skivbolaget samt öppna upp för liknande processer mot övriga skivbolag.

TuneCore är en amerikansk digital distributör, som fokuserar på osignade och självsläppande artister. Nu har TuneCore utökat sin tjänstekatalog med en publishing-funktion, TuneCore Songwriter Publishing Administration Service. Genom den nya tjänsten ska artisterna kunna hantera sina relationer med upphovsrättsorganisationer samt få hjälp med licensiering av sina låtar. Bland de artister som använder TuneCore återfinns bland andra Trent Reznor.

Daniel Johansson