10 november 2011

Förlängt samarbete Telia/Spotify

Telia och musiktjänsten Spotify förlänger sitt exklusiva samarbete, efter två framgångsrika år tillsammans. Tillväxten under det senaste året har nått 300 procent och i dag har var femte smartphone-användare hos Telia ett Spotify-abonnemang.

Det tvååriga samarbetet mellan Telia och Spotify som presenterades tidigare i veckan.

– Telia har de senaste åren blivit en av Sveriges största skivbutiker för digitalt distribuerad musik och har gett marknaden en attraktiv distribution av musik som svenskar är villiga att betala för, säger Kent Jonsson konsumentmarknadschef för bredbandstjänster på Telia i ett pressmeddelande.

Under det senaste året har ökningen av Spotify-abonnemang, sålda via Telia, ökat med 300 procent och var femte Telia-kund med en smartphone har även ett abonnemang med musiktjänsten.

– Vi är mycket nöjda med att ta vårt samarbete med Telia till nästa nivå. Idag kommer 25 procent av Spotify’s Premium användare i Sverige från Telia och vi räknar med att den siffran kommer att stiga drastiskt, säger Andreas Liffgarden, affärsutvecklingsansvarig på Spotify.

Några branschröster om samarbetet:

"Det gav en omedelbar ljusning för musikbranschen när Telia och Spotify började samarbeta för att kombinera musikdistribution och innehållstjänster i ett sammanhållet konsumentpaket. Med det förnyade avtalet kommer vi att se många fler musikabonnenter och nya rekordnivåer för den digitala musikbranschen i Sverige."

Per Sundin, VD Universal Music Sweden

Samarbetet mellan Telia och Spotify i Sverige innebär en ny affärsmodell för musikdistribution som kommer att bli en förebild för den internationella marknaden. Spotify-tjänstens enkelhet har starkt bidragit till ökade intäkter till den svenska musikbranschen efter många års nedgång, och vi ser nu en ljus framtid för musikskapare i Sverige."

Mark Dennis, VD Sony Music Sweden

?När musikälskare kan lyssna på hela världens musik på sin dator, mobil och tv, när de vill och var de vill, kommer mer musik att konsumeras än någonsin för, trenden de senaste två åren har varit oerhört positiv på det området och det fortsätter nu med ytterligare ett steg i Telias satsning tillsammans med Spotify. Spotify och Telia förändrar konsumentbeteenden och är viktiga marknadsplattformar för oss i Sverige

Stefan Blom, VD EMI Music i Norden

Strategiska partnerskap mellan telekombolag och strömmande musiktjänster skapar fantastiska möjligheter för alla inblandade. Att erbjuda obegränsad tillgång till musik gör att telekomoperatörer kan attrahera och behålla kunder, Musiktjänsterna når en bred kundbas genom den befintliga kundrelationen och musikälskare får tillgång till både nya och etablerade artister genom en förstklassig musikupplevelse. Alla dessa element har bidragit till att Telia och Spotify är ett framgångsrikt samarbete."

Björn Lindborg, General Manager, Warner Music Sweden

Lars Nylin