18 oktober 2011

Notiser

Aspiro säljer sin avdelning Mobile Solutions till LINK Mobility AS. Affären, som väntas vara slutförd i mitten av oktober, kommer att vara värd 20 miljoner norska kronor. Intäkterna ska bland annat användas till att vidareutveckla Aspiros streamingtjänst WiMP, som under sommaren passerade 300 000 betalande prenumeranter. Detta är ytterligare ett steg som Aspiro gör för att ännu mer nischa in sig mot musik och underhållningsområdet.

Niklas Zennströms musiktjänst Rdio har släppt ett nytt gratisformat. Det nya formatet innehåller begränsningar i hur mycket användarna får lyssna, ungefär som Spotify Free, men till skillnad mot Spotify finns det ingen reklam.

Svenska X5 Music tar nu steget ut i den fysiska världen. Genom att distributionsavtal med Naxos of America kommer X5 Music att börja ge ut sina klassiska samlingar även som fysiska skivor.

Helsingfors Institute for Information Technology har genomfört en studie kring scrobblande, d.v.s. aktiviteten att automatiskt registrera och visa vad man lyssnar på. Studien avslöjar att vi lyssnar på olika saker när vi gör det officiellt – genom att scrobbla – och när vi gör det privat. Studiens resultat stöds av hur användarna reagerade när deras spelade låtar via Spotify automatiskt hamnade på deras vänners nyhetsflöde på Facebook, musiklyssnandet påverkas av att andra kan se vad man lyssnar på. Slutsatsen är att det finns en skillnad i den bild som vi vill visa upp i de sociala nätverken, och den vi verkligen är.

Music Ally har gått igenom redovisningarna från Spotify och deras konkurrent We7 i Storbritannien. Redovisningarna gäller enbart för den brittiska marknaden. Under det senaste året har We7:s intäkter ökat till lite drygt 956 000 pund. Trots detta gjorde företaget ett underskott på 2,97 miljoner pund. Även Spotify gjorde en förlust i UK under 2010, trots ökade intäkter. Intäkterna ökade med hela 458 procent och landade på knappt 50 miljoner pund, varav cirka 90 procent kom från prenumerationer. Förlusten blev 26,54 miljoner pund.

Vobile har tagit fram den nya tjänsten VCloud9, som kan känna igenom upphovsrättsskyddat material som laddats upp på molntjänster. Tanken är att molntjänsterna själva ska använda VCloud9 för att se till så att inget illegalt material laddas upp och delas via deras tjänst. En av nyheterna med VCloud9 är att den kan analysera innehållet även i komprimerade filer.

Det amerikanska företaget Nimbit har skapat en ny Facebook-app som heter MyStore. Via MyStore kan artister och skivbolag sälja musik, merchandise och andra produkter direkt till fansen via sina Facebooksidor. Därmed har RootMusics BandPage fått en ny konkurrent.

Den finländska mobilappen Flowd, som marknadsförs som "the music lover's social network", har precis lanserats även i USA. Hittills har Flowd haft störst genomslag inom dansmusiken, men nu hoppas man kunna etablera sig även inom andra genrer.

På bilmässan i Frankfurt visade Gracenote upp sin nya rekommendationstjänst MoodGrid. Via MoodGrid kategoriseras en användares musiksamling eller musiken på en streamingtjänst efter humöraspekter så som lugn, energisk, mörk och positiv. Via ett enda knapptryck ger MoodGrid användaren en musikblandning som matchar lyssnarens humör.

Digitalmusic.org är en ny hemsida som ska bli en samlingssida för den digitala musikindustrin, främst i USA. Bakom hemsidan står organisationen NARM. Bland annat innehåller sidan en blogg som publicerar analyser kring aktuella händelser och fördjupningar inom branschspecifika ämnen.

Tidigare har Appsbar låtit band och artister använda deras gratistjänst för att skapa egna, enkla mobilappar. Nu har företaget lanserat Appsbar Discography, som möjliggör för banden och artisterna att även sälja sin musik som download via sin app.

Förra veckan blev den svenskskapade streamingtjänsten SoundCloud utsatt för en hackerattack, som gjorde att tjänsten låg nere under två dagar. Attacken var en så kallad DDoS-attack (Distributed Denial of Service-attack) där stora trafikmängder styrdes till SoundCloud. Vilka som stod bakom attacken, eller vad motivet var, är oklart. Soundcloud har idag vuxit till att bli en mycket stor spelare för embeddad musik på webben. Tjänsten grundades i Stockholm av Alex Ljung och Eric Wahlforss år 2007.

US Bureau of Labor Statistics tillkännagav nyligen siffror för amerikanernas underhållningsvanor under 2010. Under året spenderade amerikanerna sju procent mindre på underhållning än under 2009, som i sin tur var ett år då nöjesutgifterna sjönk med fem procent. I snitt lade de amerikanska hushållen 2 504 dollar på underhållning under 2010. Som en jämförelse visar siffror från SCB för åren 2006-2009 att under den senaste ekonomiska krisen har de svenska hushållen istället ökat sina utgifter för underhållning (siffror finns ännu inte för 2010), åtminstone i förhållande till den disponibla inkomsten, vilket naturligtvis är viktigt att ta med i beräkningen om den disponibla inkomsten går ner. Utgifterna för underhållning ökade med 24 procent år 2008, jämfört med 2007, och med 8 procent mellan år 2008 och år 2009. Om man jämför åren 2006 och 2009 med varandra visar det sig att på dessa fyra år har utgifterna för underhållning, i förhållande till den disponibla inkomsten, ökat med 37,6 procent för de svenska hushållen.

RealNetworks tjänst Music-on-Demand används främst av mobiloperatörer för att erbjuda sina abonnenter möjlighet att köpa musik som downloads. Via ett samarbete med nToklo byggs nu tjänsten på med ett rekommendationssystem som ska underlätta för abonnenterna att hitta rätt musik.

Proper Box, som är specialiserade på återutgivningar i boxformat, har startat en egen serie podcasts. Ledda av Trevor Dann diskuterar en inbjuden panel varje vecka olika ämnen – exempelvis har det gjorts en special om Joe Harriott. På detta sätt kan Proper Box på ett seriöst och initierat vis öka intresset för sina utgivningar. Podcastserien från Proper Box finns tillgängliga för fri streaming och download via iTunes samt SoundCloud.

EMI har inlett ett samarbete med Live Gamer, som ska resultera i en rad nya Facebook-appar för bolagets artister. Den första artisten som får en ny app är rapparen Professor Green.

Download-återförsäljaren 7Digital expanderar österut. Nya webbaserade shoppar håller på att öppnas i Australien, Nya Zeeland, Malaysia och Singapore.