15 september 2011

Tio år i backspegeln

Med anledning av tioårsdagen av 11 september-attentatet kollade Digital Music News i backspegeln och sammanfattade hur läget var för musikindustrin den 11 september 2001, helt enkelt för att ge lite perspektiv på vad som hänt sen dess. Då fanns det fem majorbolag, CD-försäljningen stod för 94,5 procent av all musikförsäljning, den nyligen avlidna Aaliyah toppade albumlistan i USA och den mest spelade låten var I'm Real med Jennifer Lopez. Den första iPoden skulle presenteras om två månader och iTunes Music Store skulle inte introduceras än på 20 månader (i Sverige skulle det dröja ytterligare ett par år). Napster var bara dagar ifrån att gå med på sin mångmiljonförlikning med majorbolagen och skivbolagen hade sitt tredje bästa försäljningsår någonsin…

Vi blev inspirerade av DMW:s lilla lista och grävde upp följande rörande 2001:
Fyra miljoner svenskar använde nätet 2001. Det var under 2001 som IT-aktierna tokrasade på börsen och Altavista och Eureka fajtades om förstaplatsen som sökmotor. Ginza.se var den populäraste e-handelssajten på nätet och Passagen.se låg i topp som mest besökta webbsajt. 3G-licenserna delades ut det här året, Telia fick ingen, och en riktigt kraftfull dator hade 850 megahertz i processorkraft, 256 MB internminne och en 32 gigabyte liten hårddisk. Windows 98 snurrade på de flesta maskiner men rykten om Windows XP började spridas. Trådlösa nätverk hade inte slagit igenom, det var fortfarande tråd som gällde, men under året började Wi-Fi slå igenom. Det största sociala nätverket hette ICQ med 100 miljoner användare. Den svenska musikindustrin kunde stoltsera med ett rekordår för CD-försäljningen, samtidigt som fildelningsutvecklingen på allvar hade börjat oroa de svenska kontoren. Deo och Popwire var fortfarande företag vi pratade om, trots att ingen av oss förstod riktigt hur det funkade, och Jonas Erik Altberg satt i Fruityloops och lärde sig hur man kunde göra musik på datorn. Uno Svenningson låg etta den där veckan, med albumet I det osynliga, och mest sålda singel var Uncle Kracker med Follow Me. Så var det.

Två av Pirate Bay-grundarna lanserade nyligen sin nya tjänst Bayfiles. Bayfiles är en lockertjänst där användarna kan lagra och dela sina filer samt komma åt dom vart som helst, så länge dom är uppkopplade.

Den franska streamingtjänsten Deezer vann nyligen i rätten mot Universal Music angående det nya licensavtal som Universal krävde, som tydligare skulle reglera mängden fri musik som tjänstens freemiumanvändare får ta del av. Rätten ansåg att Universals krav stred med tidigare överenskommelser mellan den franska skivindustrin och digitala musiktjänster. Deezer är just nu aktuella med en lansering i Storbritannien.

Sony har valt att skrota varumärket Qriocity, som varit namnet på deras satsning på streamingtjänster. I stället ska tjänsten brandas om till Sony Entertainment Network.

Den amerikanska tjänsten Turntable.fm har nyligen fått in sju miljoner dollar i nytt riskkapital. Nu spekuleras det i om tjänsten kommer försöka teckna licensavtal med majorbolagen, något som tidigare förnekats från Turntable.fm som hävdat att dom inte behövt någon sådan licens för att nyttja musiken. Samtidigt har Turntable.fm gjort sin tjänst mobil, genom att lansera den som en iPhone-app.

Rolling.fm, som är Turntable.fm:s största konkurrent, meddelade nyligen att dom nått upp till en miljon "friendships" för tjänsten. Detta innebär dock inte att tjänsten har så många användare. Antalet registrerade användare uppgår till ungefär 85 000.

Den oberoende digitaldistributören The Orchard har satt ihop ett verktygs-kit som deras kunder kan använda för att marknadsföra och sälja sin musik direkt till fansen. Marketplace, som kitet kallas, innehåller även lösningar för att skapa ökat engagemang hos de befintliga fansen.

EMI förlorade nyligen ett rättsfall i Tyskland mot den tyska internetleverantören HanseNet. EMI ville tvinga HansiNet att blockera trafiken till fildelningstjänsten eDonkey. Men rätten valde att gå på HanseNets linje.

Amerikanska Amanda Parker har tagit hjälp av fansen för att bekosta sin kommande turné. Via tjänsten Kickstarter får fansen bidra med valfritt belopp – minimum en dollar. I gengäld får de en fri download av Parkers senaste skiva. Medeldonationen har legat på 50 dollar och Amanda Parker har hittills fått in över 85 000 dollar. En analys av projekten på Kickstarter visar att en tredjedel av alla lyckade finansieringar är relaterade till musik.

Den klassiska brittiska musiktidningen NME tar hjälp av hemsidan NME.com för att få fart på sin dalande försäljning. Med varje såld tidning medföljer numera en kod, som gör att köparen kan komma åt exklusivt material på NME.com.

7Digital har passerat en miljon aktiva användare via de olika mobiltelefoner som företaget levererar förinstallerade musiktjänster åt. Bland mobiltillverkarna som nyttjar 7Digitals tjänser återfinns bland andra Sony Ericsson, Samsung och Blackberry.

Daniel Johansson