10 augusti 2011

krönika: Downloads vs streaming – vad säger statistiken?

MI:s Daniel Johansson tittar på nya fakta om den digitala tungvikstmatchen downloads vs. streaming och kommer fram till att vi mycket väl kan få två vinnare.

Nu när prenumerationstjänster för streaming har fått ett starkt fotfäste bland musikkonsumenterna har självklart frågan om downloads kommer att överleva diskuterats i musikindustrin. En del menar att streamingtjänsterna kommer att ta över så mycket att à la carte-downloads kommer att försvinna, medan andra menar att det snarare är att se som två kompletterande format, ungefär som LP och singel var en gång i tiden.

Siffrorna visar än så länge sitt tydliga språk. På olika marknader runt om i världen fortsätter downloads att öka, eller åtminstone hålla sig på samma nivåer som tidigare, trots markanta ökningar för streaming.

Den norska rättighetsorganisationen TONO redovisade t.ex. siffror för 2010 nyligen. Efter 2009-års rekordartade intäktsökning ökade intäkterna även förra året med ytterligare 6,1 procent. En stor del av denna ökning stod onlinemusiken för, och under året ökade TONO sina intäkter från digital musik med 75 procent. Ökningen kommer alltså här framför allt från prenumerationstjänster, men intäkterna för à la carte downloads låg kvar på samma nivåer som 2009.

Nielsen Music presenterade nyligen samlad halvårsstatistik över försäljningen av enstaka låtar från 30 av de europeiska länderna, och de siffrorna visar att försäljningen ökat med nästan 21 miljoner euro under 2011 jämfört med förra året. Den nya rekordnoteringen för europeisk downloadförsäljning av enstaka låtar på ett halvår är 170 miljoner euro, trots genomslaget av streamingtjänster på de olika marknaderna.

Den enskilt mest sålda låten under perioden var Jennifer Lopez On The Floor, som sålts 1,41 miljoner gånger som download. Tvåa på listan hamnade Bruno Mars Grenade. Ser man i stället till den totala försäljningen av enstaka låtar toppar Adele, som under året haft flera hitsinglar, och leder listan över den europeiska försäljningen med 3,22 miljoner downloads.

Nielsen presenterade också halvårssiffror för den amerikanska musikförsäljningen. Totalt har försäljningen ökat med 8,5 procent, och en stor del av ökningen kommer från digital musik: Försäljningen av downloadalbum har ökat med 19 procent, medan försäljningen av enstaka låtar som downloads har ökat med 11 procent. Numera utgör downloadalbum nästan en tredjedel av den totala albumförsäljningen i USA. En positiv notering är att den fysiska albumförsäljningen också gick framåt under årets första halva – försäljningen ökade med 1 procent, vilket är ett trendbrott efter sju år av sviktande försäljning.

I Sverige såg vi under 2010 en gigantisk procentuell ökning i intäkter till musikägarna från streamingtjänster, hela 162 procent jämfört med 2009. Trots det ökade downloadförsäljningen med 15 procent. Siffrorna för första halvåret 2011 har inte kommit ännu.

Dessutom har streamingtjänsterna själva avslöjat att en inte alltför liten del användare väljer att köpa downloads av låtar, trots att de kan lyssna på dem streamat, alltså streamingtjänsterna i sig själva driver försäljning av downloads.

Så, vad händer nu? Är det faktum att downloads fortsätter att endera öka eller hålla sig på samma nivåer som tidigare, endast en temporär utveckling? Kommer streaming ta över allt mer och à la carte downloads successivt försvinna?

Om vi kortfattat utvärderar ett par av skälen till varför konsumenter väljer att köpa downloads:

1)Behov av att ha musiken mobilt utan uppkoppling (endera på grund av att devicen inte har uppkoppling eller att det inte är tillräckligt bra uppkoppling). Vi har en bra bit kvar tills dess att bra uppkoppling kommer att finnas ”allestädes närvarande”, följaktligen kan vi förvänta oss att de som vant sig vid att köpa downloads kommer att fortsätta att göra det.

2)Musiken man vill lyssna på finns inte på streamingtjänsterna. Successivt kommer självklart detta skälet att förändras, då streamingtjänster bygger på sina kataloger. Det är dock tveksamt om det kommer vara möjligt att på kort sikt skapa visionen av ”celestial jukebox”, det finns sisådär 60 miljoner musikverk kvar för Spotify innan man börjar närma sig.

3)Behovet av att ”äga”, att ha musiken tillgänglig i samlingar, och inte minst kanske, att man vill bygga på ett tidigare bibliotek som man har investerat tid och pengar i. Detta är en drivkraft som inte bör underskattas, framför allt hos musiknördarna. Huruvida den kommer att hålla sig tillräckligt stark även om ett antal år är svårt att säga, även samlande i digital form är en relativt ny företeelse och kan mycket väl komma att förändras i takt med den tekniska utvecklingen.

Jag tror personligen att à la carte downloads även under de kommande åren kommer att ha stor betydelse för intäkterna till musikägare och andra rättighetshavare. Dessutom, om lösningar som Beyond Oblivion – och liknande idéer som försöker infylka den idag illegala nedladdningen av musikfiler – skulle lyckas kan det mycket väl vara så att vi framgent skulle kunna få se en boom i intäkter från à la carte-nedladdandet.

Potentiellt skulle alla de miljarder musikfiler som redan idag finns utspridda på användares devices kunna vara en mycket stor intäktskälla. I dag är merparten av alla dessa filer illegalt framställda och utanför det upphovsrättsliga monetära systemet. Ponera möjligheten att infylka denna enorma mängd musik i de löpande intäkterna till rättighetshavarna. Rent metadatatekniskt finns det utmaningar, men teoretiskt är det inte svårare än att musikfilerna de facto spelas upp i en musikspelare som Spotify eller WiMP för att avräkning skall kunna ske till rättighetshavarna.

Hur som helst, à la carte downloads fortsätter att vara betydande, trots (eller kanske tack vare?) streamingtjänsterna. Det kommer att bli intressant att se hur streamingen utvecklas i USA framöver och hur det eventuellt kommer att påverka nedladdningen av filer. Uppföljning kommer, om sisådär ett år.

Daniel Johansson