5 maj 2011

Notiser

Notiser om bl.a. Spotify för iPod och Shazam från MI:s digitale guru Daniel Johansson.

Spotify har lagt till stöd för Apples mp3-spelare iPod. Den nya funktionaliteten innebär att alla iPodanvändare kan föra över sina playlists till sin iPod. Den musik som inte redan finns på mp3-spelaren kan köpas via Spotify. Samma lösning har även tagits fram för iPhone- och Androidanvändare som använder Spotify Free. Samtidigt lanserar Spotify en uppdaterad downloadmodell där man kan köpa paket med downloads, 10 låtar kostar 99 kronor, 15 låtar 129 kronor, 40 låtar 299 kronor och största paketet på 100 låtar kostar 599 kronor, vilket innebär 5,99 kronor per nedladdning.

Försäljningen av downloads ökade i USA med två procent under 2010, vilket innebar en intäktsökning på tolv procent. Totalt såldes 1,16 miljarder låtar för 1,22 miljarder dollar som downloads i USA under 2010. Den digitala musikmarknaden utgör numera 47 procent av den totala skivförsäljningen i USA. Däremot sjönk intäkterna för både digitala musikrelaterade prenumerationstjänster och musikförsäljning via mobilen i USA under 2010.

Facebook har nylanserat sin plattform Music On Facebook. Den största nyheten är att artister nu kan ladda upp musik för streaming på deras Facebooksidor, utan att behöva använda tredjepartsutvecklade applikationer.

Analysföretaget Musicmetric har i ett par fallstudier undersökt aktiviteterna på de sociala mediernas betydelse för skivlanseringar. Genom att titta både på snabbsäljande artister som Lady GaGa och mer långsamma försäljningsframgångar har man gjort slutsatsen att framgångarna sammanfaller med ökad aktivitet på Twitter, Facebook och YouTube. Frågan om huruvida den ökade aktiviteten bidragit till framgången eller är ett resultat av framgången besvaras däremot inte.

Live Nation har inlett ett samarbete med Sonicbids, tjänsten som matchar artister och band med spelställen och arrangörer. Samarbetet handlar främst om att hitta artister på uppgång till House of Blues i Los Angeles, San Diego och Las Vegas. Urvalet kommer att ske både via fanomröstningar och genom att lokala bloggare och profiler ska få välja ut sina favoriter.

Rdio – en on-demandtjänst för streamad musik, som tagits fram av Skypeskaparna Niklas Zennström och Janus Friis – blir den första musiktjänst som erbjuder sina användare att betala sina prenumerationer direkt med näthandlaren Amazons betalningssystem. Därmed underlättar betalningsförfarandet för miljontals potentiella prenumeranter.

Shazam, världens ledande mobilapp för musikrekommendationer, kommer med två nya funktioner – Shazam Friends (en social funktion kopplad mot Facebook) och obegränsad mängd taggningar av musik i gratisversionen av appen. Sistnämnda funktion sponsras av eBay. De två nya funktionerna finns med i den nya uppdateringen av Shazam för Android.

Nyheten att datortillverkaren Apple nyligen köpte domännamnet iCloud.com från ett svenskt bolag för 4,5 miljoner dollar har spätt på tidigare rykten om att Apple håller på att ta fram en ny molnbaserad tjänst.

Sony Ericsson har dammat av varumärket Walkman igen. Då företaget släpper mobilen Xperia W8 Walkman är det första gången en Walkmanmobil släpps med Android som operativsystem. Än så länge är det oklart huruvida Zperia W8 Walkman kommer att släppas i Sverige.

Den kinesiska regeringen har valt att agera mot 14 sajter som djuplänkar till illegalt uppladdat upphovsrättsskyddat material. Bland dessa 14 sajter återfinns Baidu, som är den största sökmotorn i Kina.

Italienska internetleverantörer har blivit beordrade att blockera trafiken till den stora torrentsökmotorn BTJunkie. Tidigare har liknande beslut tagits i Italien för The Pirate Bay.

Lars Nylin