6 april 2011

Daniel Johansson / Vad för slags nyheter vill ni ha?

Under de senaste åren har jag skrivit nyheter och rapporter på det digitala området för musikindustrin, först inom ramen för nyhetsbrevet Musiknytt och sedan 2008 under avdelningen Digitalnytt här på Musikindustrin. Vilka nyheter vill ni ha?

Jag har haft förmånen att få följa en utveckling som har varit jättespännande, hur vi än ser på det kommer vi alldeles säkert att betrakta de här åren som avgörande för hur framtidens musikekonomi formades. Självklart gäller detta paradigmskifte inte bara digital musikdistribution, det gäller i stort sett allt som har med kultur och kommunikation att göra – och helt säkra på vart vi är på väg kan ingen av oss vara.

Under de här åren har jag fått positiva kommentarer från många av er som är verksamma i branschen. Jag tror och hoppas att nyheterna har varit viktiga och värdefulla. Men, igår slog det mig att jag faktiskt inte, under den tid jag förmedlat nyheter på Musikindustrin.se, frågat er som läser vad det egentligen är för nyheter ni vill ha!

Erfarenheten säger mig att så länge ingen klagar så är alla nöjda, och det har inte klagats speciellt mycket alls, men helt säker kan jag ju inte vara…

Med tanke på att vi nu befinner oss i en situation där det digitala har blivit allt mer centralt i branschen, vare sig vi pratar marknadsföring eller distribution eller A&R-processer eller något annat, ter det sig följaktligen naturligt att ställa frågan:

Vilka nyheter vill ni ha?

Vad är det för uppföljningar och rapporteringar ni anser vara mest värdefulla? På vilket sätt? Vilka företag ska vi följa på det digitala området? Nationellt kontra internationellt? Ska vi införa någon ny form av rapportering, eller något nytt sätt att förmedla informationen?

Jag skulle uppskatta oerhört mycket att få sådan feedback från er alla. Maila mig gärna direkt på daniel@musikindustrin.se. Känn er manade. Vi finns trots allt till för er!

Daniel Johansson