17 mars 2011

Daniel Johansson / Streaming kontra radio

Föreläste idag på det årliga eventet Radiodays Europe i Köpenhamn, där alla de stora aktörerna inom den europeiska radiobranschen är med. Jag presenterade en liten betraktelse kring hur informationstekniken påverkat musiklyssnandet under de senaste åren samt hur jag tror tekniken kommer att påverka radiokonceptet framöver, för att sedan delta i en debattpanel med WiMP och NRK.

Även om WiMP och NRK i mycket vänlig ton menade att de inte alls är konkurrenter till varandra, kunde jag inte låta bli att konstatera att det är de visst det! Streamingtjänsterna utmanar radio mer än vad något annat musikformat gjort i historien.

Hela begreppet "radio" håller på att fullständigt reformeras, liksom begreppen "bok", "television", "tidning", eller något annat av de traditionella medieformerna. Jag dristade mig till att ställa frågan: Vad ÄR egentligen radio? För att sedan ställa några följdfrågor:

Om man filmar en video i en radiostudio under sändningen av ett program och lägger upp videoklippet på YouTube, är det videoklippet då "radio"?

Om en musikredaktör på en radiokanal skriver en bloggpost på kanalens hemsida om ett nytt bra band, är den texten då "radio"?

Om jag lyssnar på P3:s spellista såsom den är presenterad på www.radiofy.se genom Spotify, lyssnar jag då på "radio"?

Eller, om redaktionen för ett radioprogram på Twitter tipsar om en bra låt som en bloggare utan anknytning till radiokanalen plockar upp och skriver om på sin blogg, med en länk till låten på WiMP som gör att 1 000 lyssnar på låten, kan man då säga att de lyssnar på "radio"?

Allt beror kanske på syftet med varför man driver en radiostation. Är det public service har man troligen ett annat förhållande till förändringarna i lyssningsbeteenden än om man driver en kommersiell radiostation.

SR presenterade fräscha siffror som tydligt visade att Spotify är den absolut viktigaste källan för musiklyssnande i åldern 9-29 år, något som också bekräftades av helt nya siffror från NRK.

Jag tror att alla som sysslar med radio helt enkelt måste förändra inställningen till vad de gör. De "sänder" inte radio, med dess tablåbaserade, icke-interaktiva ström av passiv media. De "radiofierar" musiklyssnandet, d.v.s. de gör det möjligt för musikälskare att uppleva musiken på ett annorlunda sätt, ett mer värdefullt sätt, än att bara lyssna på en spellista. Och det är detta unika innehållet som måste göras så intressant att målgruppen söker sig till det, oberoende av vart innehållet presenteras.

Vad består då innehållet av? Det låter jag vara osagt, trots allt, jag jobbar inte i radiobranschen. 🙂

Daniel Johansson