20 januari 2011

IFPI:s Digital Music Report 2011 presenterad

Idag publicerades IFPI:s Digital Music Report 2011. Den visar att musikförsäljningen via digitala tjänster fortsatte att öka över hela världen under 2010. Men huvudtemat är ändå att den illegala fildelningen fortsätter att slå hårt mot i synnerhet nya artister.

Totalt ökade den digitala försäljningen under 2010 globalt med 6 procent, till cirka 4,5 miljarder dollar. Det betyder att den digitala försäljningen under året stod för 29 procent av skivbolagens omsättning i världen, en ökning från 25 procent året innan.

Tillväxten var särskilt stark i Europa, där den digitala marknaden ökade med nästan 20 procent. Försäljningen av digitala album ökade kraftigt i några av de största marknaderna, som i t.ex Storbritannien (29 procent), Frankrike (43 procent) respektive USA (13 procent). Tjänster som Spotify, Vodafone och franska Deezer är bara några exempel på mer än 400 legala tjänster som nu finns tillgängliga för musikköpare. Totalt har den digitala försäljningen i världen ökat med 1000 % från 2004 till 2010.

Men rapporten säger också att det fortfarande är en liten andel av alla användare som köper musik via de digitala tjänsterna. I USA är siffran 16,5 procent och i Storbritannien endast 14 procent. Även i länder med relativt sett låg nivå på användandet av illegal tjänster är volymen på den illegala musikkonsumtionen markant större än den legala. I Storbritannien säger exempelvis siffror från Harris Interactive att 76 procent av den musik som tillhandhölls digitalt under 2010 var olicensierad.

I Digital Report pekas på en svensk studie (Adermon & Liang på Uppsala universitet) som kommer fram till att den fysiska försäljningen skulle vara 72 procent högre och den digitala 131 procent högre i frånvaro av illegal fildelning.

Rapporten summera aktiviteter mot illegal fildelning, som Pirate Bay-domen i Sverige och att USA:s största källa för illegal nedladdning, Limewire, stoppades under året.

Per Sundin, vd på Universal Music i Sverige säger i rapporten så här om de legala åtgärdernas betydelse:
– Introduktionen av IPred sände ett klart budskap till alla svenskar, som sedan sökte något som var användarvänligt. De hittade Spotify och som en följd började man lämna den illegala nedladdningen. Pirate Bay-rättegången hjälpte också till. Den hjälpte människor att förstå att illegal fildelning inte är coolt.

Till de som tycker att skivbolagen inte tillhandahåller musiken i tillräckligt stor omfattning säger Eric Daugan, bas för den digitala verksamheten på Warner Music Europe:

-Vi har definitivt gjort vår jobb som industri för att digitalisera och göra tillgänglig vår repertoar. Över 13 miljoner låtar finns tillgängliga och vi söker nu dialog med nya partners, främst de distributörer som har kontakt med den publik vi vill nå.

Det understryks på flera ställen i rapporten att åtgärder som dessa ändå bara är en början och att fildelningen fortsätter att slå hårt. Några punkter som tas upp:

# Försäljningen av inspelad musik har från 2004 till 2010 minskat med 31 procent.

# Andelen skivförsäljning av debutanter på topp 50 är globalt bara en fjärdedel av vad den var år 2003. Nedgången för försäljning av debutalbum har från 2003 till 2010 sjunkit med 77 procent.

# Marknader som Spanien och Mexiko har drabbats extra hårt. I Spanien minskade försäljningen med 22 procent under 2010. Ingen debutant fanns bland de 50 bästsäljande artisterna jämfört med tio stycken år 2003.

# En undersökning utförd av europeiska fackförbund visar att 1,2 miljoner jobb kan försvinna i och omkring musikindustrin fram till år 2015 om inte piratverksamheten tacklas hårdare.

# I USA minskade antalet anställda musiker från 1999 till 2009 med 17 procent samtidigt som skivförsäljningen sjönk med 53 procent.

# I debatten hävdas ofta att livescenen kompenserar artisterna för utebliven skivförsäljnig. Det finns dock inga studier som stödjer detta. istället minskade onsertintäkterna enligt studier med 12 procent under 2010. Detta drabbade främst oetablerade artister.

Frances Moore, vd för IFPI:s världsorganisation:
– När vi nu går in i 2011 förblir piratverksamheten det största hotet mot kreativa näringar. Många regeringar inser behovet av att effektivt bromsa piratverksamheten. Det gångna året införde Frankrike och Sydkorea system med varningar och sanktioner som för första gången påverkat distributörerna att minska P2P-versamheten på deras nätverk. Liknande beslut är på väg i Storbritannien, Nya Zeeland och Malaysia och EU ser över sina regler. Det är läge för lösningar, det är ett skäl att vara optimistisk.

– Det blev en klar och omedelbar effekt när lagarna infördes i april 2009, konstaterar Ludvig Werner, vd IFPI Svenska gruppen.
– Men jag är rädd att effekten nu försvagas beroende på bristen på tydliga följder. Det understryker bara behovet av en ny attityd i piratfrågan – bara samarbeten med distributörerna kan vi på ett bra sätt lösa problemet.

Daniel Ek på Spotify kommenterar även han distributörernas roll:
– Distributörerna måste börja se strategiska samarbeten som marknadsföringsåtgärder och integrera det i sin kärnverksamhet. Det finns vinster att göra för dem. Varför inte utveckla legala tjänster som ger bonusvärden för användaren och en extra intäktskälla för distributören?

En av flera artister som uttalar sig i rapporten är Elly Jackson i den engelska duon La Roux. Hon uttrycker den vanmakt som många i och omkring musikindustrin ofta känner.

– Det kan ta månader av låtskrivande och studiotid att göra ett bra album som folk vill höra, söger hon. Att skapa är kärlek men det är också ett levebröd. Jag skulle vilja se de som stjäl musik när de utför sina arbeten,om de visste att kunderna inte ens värderar deras jobb så mycket att de vill betala för det.

Rapporten slutar dock med en ljusglimt. Under 2010 passerades för första gången 10 miljonernivån för en digital hit. Det var KeSha som nådde 12,8 miljoner med TiK ToK.
På topp 10 finns även en hel del Sverigeintressen: Lady Gaga – med svenske RedOne som låtskrivare – kom på såväl plats två som fyra. På plats sex kom Katy Perry med California Gurls med Max Martin bland låtskrivarna.

Lars Nylin

Länk:
IFPI Digtal Music Report 2011