13 januari 2011

DIGTALNYTT MidemNet i fokus

Från att ursprungligen snarast ha varit en slags ”bonusdag” för ett några år sen har MidemNet med åren utvecklats till en central del av den stora MIDEM-mässan. Digitalnytts redaktör Daniel Johansson betraktar den med självklarhet som den viktigaste delen på hela MIDEM, som inleds i Cannes nästa lördag.

En av nyheterna i år är Midem Hack Day, som genomförs under 24 timmar den 23-24 januari. Arrangemanget är en kopia av det mycket populära Music Hack Day som genomförs regelbundet runt om i världen sedan 2008. (www.musichackday.org)

Totalt har 1 500 musikhackare varit med och producerat 250 hack (d.v.s. musikrelaterade tekniska lösningar). Många av de största företagen inom digital musik har medverkat vid evenemangen, i Stockholm förra året var bl.a. Spotify, Sveriges Radio, Tune Rights, Bandsintown och många fler med.

Medverkande i Cannes är en lista mycket kunniga personer från t.ex. 7Digital, Last.fm, Songkick, The Echo Nest, Soundcloud såväl som tekniknördar från diverse olika universitet. Mer information om Midem Hack Day finns på http://blog.midem.com/2010/11/dave-haynes-announcing-midem-hack-day/.

Ett tips är att gå och kika på presentationerna av vad som hackats fram 16.30 på måndagen den 24 januari.

Midemnet Academy genomför i år tre stycken kursmoment inriktade mot marknadsföring, strategi och innovation för den som vill lära sig mer i kursmiljö. Mer information om Academy finns på http://www.midem.com/en/homepage/conferences-matchmaking/midemnet-academy/. Kursmodulerna ges i samarbete med European Business School (ESSEC).

I Hall 01 kommer MidemNet Lab att finnas, där start-ups och teknikföretag samlas. Företagen kommer att presentera sina affärsidéer och få utlåtanden direkt från en jury, som kommer att utse en vinnare i kategorierna Mobile app, Industry Services och Consumer Services. Besök området mellan 10.30 och 12.30 på söndagen, det är då det mesta händer.

I MidemNets konferensprogram är temat i år "Ubiquity" – eller "allestädes närvarande" om vi ska göra en svensk översättning. Hur förändras tekniska plattformar och musiklyssning just nu, och hur kan musikbranschen underlätta för musikälskare att få tag på sin musik precis när, var och hur de vill.

Precis som vanligt kommer Ted Cohen prata på huvudämnet när konferensen inleds lördag morgon. Under två dagar kommer sen ett flertal andra kunniga personer prata om huvudämnet, bl.a. Ralph Simon (även han en MidemNet-veteran) från MEF, Takeshi Natsuno (professor vid Keio-universitetet i Japan) och Terry McBride från Nettwerk.

Därefter följer ett gediget program om allt som rör digital licensiering, paketering, marknadsföring, synk, distribution etc. Kenth Muldin från STIM, och också ordförande för CISAC, medverkar i ett par programpunkter om licensiering på lördagen.

Gerd Leonhard får återigen en liten programpunkt, denna gång har han dock bara fått fem minuter (känner vi Leonhard rätt kommer det bli svårt med de där fem minuterna).

Imogen Heaps medverkan i programpunkten Artists at Work på lördagen kan bli riktigt intressant, då hon är en av de absolut bästa på att jobba med sociala medier. Lördagens Cloud-panelen med bl.a Thomas Hesse från Sony blir också intressant.

Presentationen om mobilappar av Michael Schneider på söndagen kl. 12.00 bör man inte missa, liksom seminariet Legal Updat" på söndag eftermiddag, där bl.a. svenska Peter Danowsky medverkar. Måndagens panel om musik och spel i sociala medier, med bl.a MXP4, kan också bli intressant.

Det är ett riktigt innehållsrikt och spännande program i år, och alldeles säkert kommer vi under dagarna också att få se mängder av spännande pressmeddelanden från olika företag.

Daniel Johansson

Länk:
MidemNets konferensprogram