23 december 2010

årskrönika 2010

Dags för årskrönika. Dags för att försöka peka på det som varit viktigast under året och sådant jag tror kommer att bli viktigt under 2011. Inte helt lätt, Digitalnytt presenterade 326 notiser och artiklar under året…

Under hösten har den fantastiska upplevelsen av att bli pappa överskuggat t.o.m. sådant som komprimeringsalgoritmer och metadatastandarder för mig, vilket säkert har märkts, takten på nyheterna har inte riktigt varit lika hög som tidigare. Förhoppningsvis har vi ändå lyckats få med det viktigaste.

När man, som jag, försöker följa med i utvecklingen kring digital musikdistribution på daglig basis är det oerhört lätt att bli fartblind. Att prenumerera på Digital Media Wire, Digital Music News, Music Week, Music Industry News Network, Music Ally och ytterligare sådär ett tiotal nyhetsbrev och pressmeddelandetjänster, gör att man blir konstant översköljd med information som riskerar att dränka en. Men jag ska göra ett försök att hitta några hajar i informationshavet.

2010 började i mycket positiva tongångar när Sverige framhölls som ett gott exempel i den årligt återkommande Digital Music Report från IFPI. Från att ha sett konstanta nedgångar i intäkterna för inspelad musik vände trenden under 2009 och alla vädrade fräsch morgonluft efter nattens åskväder. Det var en bra start på året.

Sen har det hänt en massa. Som alla musiktokar gillar jag listor, så här kommer Digitalnytts något filosofiska topp-5-lista för 2010, utan prioriteringsordning.

1) Digitalt inte längre "något annat"

Under året tycker jag att det har blivit tydligt hur marknadsföring, distribution, kommunikation via digitala medier har gått från att vara något separat i verksamheterna till att bli något mer eller mindre centralt. Egentligen är det helt fel att idag prata om "digital distribution" som något separerat från "fysisk" distribution eftersom de nya distributionsplattformarna är en lika integrerad del av verksamheterna som allt annat. Därmed har också intresset i musikindustrin för att följa med i den tekniska utvecklingen ökat, och för första gången har jag under det senaste året upplevt att folk i branschen på riktigt faktiskt tycker det är roligt med den "nya" tekniken. Ok, jag hör fortfarande en del klagomål från "digitalfolket" om att övriga delar i verksamheterna inte riktigt hänger med, men jämfört med för några år sen är det stor skillnad. Det tog ett tag, men när det väl hände gick det fort, otroligt fort, och det hör självklart ihop med nästa punkt på listan.

2) 2010 blev "strömmingens" år

Siffror från såväl Mediavision som IFPI visar att både användande och intäkter ökat kraftigt på streamingområdet under 2010. Självklart stavas ökningen Spotify. I spåren efter Spotify´s framgångar har vi under året upplevt diskussioner kring fördelningsmekanismer och ersättningsnivåer, diskussioner som alldeles säkert kommer att fortsätta under 2011. Det ska bli spännande att se siffrorna för det andra halvåret 2010, under det första halvåret ökade intäkterna i Sverige till bolagen från strömmande musik med 242 procent jämfört med året innan, till 74 miljoner kronor. En viktig trend att följa under 2011 är vad som händer med gratisströmmandet via indexeringstjänster som t.ex: www.mixturtle.com, www.mrtzcmp3.net, www.karabit.com, www.tubeify.com, www.songza, www.mp3hunting.com, www.grooveshark.com, www.hypem.com, www.sharethemusic.com, www.abmp3.com, www.playlist.com, www.playaudiovideo.com, www.song.ly och alla de andra. Med lockertjänster som t.ex. www.mozy.com, www.4shared.com, www.bigupload.com, www.come2store.com, www.dropload.com, www.dropbox.com, www.filebull.com, www.filefactory.com, www.myfilehut.com, www.megaupload.com, www.mysharebox.com, www.rapidshare.com, www.rapidupload.com, www.sharebigfile.com, www.spread-it.com och www.megashares.com håller "molnet" på att bli verklighet, och vad som händer på detta område tror jag hör mycket ihop med nästa punkt på min lilla lista.

3) HTML 5

HTML, språket för webben, går just nu igenom en utvecklingsfas som kommer att göra det mycket mer kraftfullt, och under 2010 började vi se nya tillämpningar av tekniken. Jag tror att den nya plattformen kommer att få rätt stor betydelse för hur man kan utforma marknadsföring av musik på nätet, något som kommer att innebära helt nya möjligheter att skapa interaktiva musikupplevelser. Ett tidigt exempel som vi såg under 2010 var www.thewildernessdowntown.com som visade vilka spännande saker som går att göra med tekniken. Adobe Flash, känn er hotade. För den som vill djupdyka ned i detta mycket gottiga träsk finns en bra video på www.youtube.com/watch?v=siOHh0uzcuY.

4) The Pirate Bay och den där fildelningen

Ingen blev väl egentligen överraskad av domen i hovrätten. 2010 blev året då en hel del torrentsajter fick på nöten, förutom TPB också Mininova och Isohunt. Samtidigt infördes ny lagstiftning i bl.a. Frankrike, Spanien och Storbritannien som ska underlätta för rättighetshavare att bevaka sina rättigheter online. Frågorna kring den decentraliserade spridningen går fortfarande heta och kommer självklart att debatteras även under 2011. En studie från Sandvine, visar att användningen av fildelningsnätverk ser oerhört olika ut i olika delar av världen. I Europa har nedladdningen från fildelningsnätverk gått ner medan den ökat kraftigt i Asien och Sydamerika. (http://www.sandvine.com/downloads/documents/2010%20Global%20Internet%20Phenomena%20Report.pdf) Under 2011 tror jag vi kommer att se en ökad rättighetsdiskussion kring P2P-streaming, nu när DHT-tekniken på allvar börjar slå igenom, det är framför allt där fildelningstrafiken ökar och med ny teknik som gör det möjligt att strömma filer direkt från svärmarna tror jag vi kommer att se ett rejält skifte i hur fildelarna använder nätverken.

5) Svenskt musikentreprenörsskap

Det var helt enkelt värdelöst att de enda entreprenörer från Sverige som förknippades med digital distribution av musik var Niklas Zennström´s Kazaa och TPB-gänget. Visst, det har funnits några ljusglimtar på himlen, t.ex. Coding Technologies som köptes upp av Dolby för 1,4 miljarder år 2007 och man kanske trots allt ska nämna Jens of Sweden om man vill vara riktigt julsnäll. Men i övrigt har det inte känts som vi har varit därframme på "the bleeding edge". Det är bara fem år sen som vi satt med det stora försäljningstappet och mer eller mindre väntade på att det amerikanska äpplet skulle komma in i Sverige och rädda oss. Men det har hänt något. Spotify är den lysande stjärnan naturligtvis, men förutom dem har vi ett bolag som X5 Music som gång på gång visat framfötterna i digitalt entreprenörsskap. Vi har en artist som t.ex. Robyn som jobbar med sociala medier som ingen annan. Vi har små spännande aktörer som www.dinahmoe.com, www.limili.com och www.snowfish.com. Årets Music Hack Day var minst sagt en kreativ mylla av musik/teknik-entreprenörsskap, och jag är helt övertygad om att det spånas på nya och spännande musiklösningar runt om i landet. 2011 blir spännande.

Så, med den lilla årslistan presenterad, ett par saker som jag trodde skulle hända under året men som aldrig hände: Spotify lanserades inte i USA och vi såg inte iTunes släppa någon streaming-on-demand tjänst. Kanske under nästa år, vi får se.

Här kommer ett litet axplock av några andra saker som hänt under året:

Eminem vann striden om huruvida försäljning via iTunes var att betrakta som en masterlicensering eller inte.

iTunes 10 lanserades, med det sociala nätverket Ping.

Aftonbladet testade Live-löpet, med ett helt koppel svenska artister.

Phonofiles samgående med Artspages och Klicktrack gjorde aggregatören/distributören till en av Nordens viktigaste aktörer på det digitala området.

Rdio lanserades i USA.

– Ett gäng stora band lanserade dataspel, däribland Iron Maiden. Spel som DJ Hero 2, Guitar Hero: Warriors of Rock, Power Gig, Rock Band 3 och Def Jam Rapstar visar att musikspel har blivit en egen viktigt dataspelsgenre.

Apple lanserade iPad.

– Musiktjänsten Wimp lanserades i Norge och Danmark.

– En mängd företag anslöt sig till DDEX, som alltmer framstår som ett viktigt initiativ för att få fram gemensamma metadatastandarder.

Twitter och Facebook har blivit allt viktigare marknadsföringsredskap för musikbolagen under året.

– Produktionen av Sony Walkman lades ned (freestylen alltså).

– Massor med musikappar släpptes till iPhone och Android. Klassiska ReBirth, från Propellerheads, släpptes bl.a. som iPhone-app i maj.

Med denna lilla årskrönika korkar jag upp en jul-ale, tackar för ett grymt digitalår och avslutar med ett kort citat från Intel's VP Donald S. Whiteside: "We love disruptive technologies."

Daniel Johansson