28 september 2010

Notiser

MI:s Daniel Johansson med nyheter om bl.a. MidemNet 2011, Amazon och en sågning av mulve.com…

Inför MidemNet 2011 bloggas det friskt kring digital musik på http://midemnetblog.typepad.com/midemnet_blog. SoundClouds grundare Dave Haynes, Peter Jenner, Mark Mulligan från Forrester Research, Keith Jopling, f.d. ansvarig för IFPI´s analysavdelning och David Pakman, tidigare VD för eMusic, hör till de som skrivit intressanta blogginlägg. Dessutom leder forskaren Nancy Baym en serie läsvärda intervjuer med musikbranschpersonligheter.

Brittiska Official Charts Company meddelar att över en halv miljard nedladdningar har sålts i Storbritannien sedan musik började säljas i den formen. Det innebär att det har sålts i genomsnitt två album per hushåll, eller totalt åtta spår för varje individ. Official Charts Company säger också att 2010 verkar bli ett rekordår, hittills har det sålts över 102 miljoner nedladdningar i år.

Musiktjänsten WiMP och Aspiro, som levererar den tekniska plattformen, har inlett ett samarbete med Logitech som gör att alla som har en Squeezebox-spelare kan använda WiMP direkt i spelaren. Robert Jacobsen, Nordic Retail Manager för Logitech, säger: "WiMP är en perfekt leverantör av musik för användare av Logitech Squeezebox. De har en nästan komplett databas med lokal och internationell musik och i kombination med deras redaktionella innehåll gör detta vår plattform för digital musik mycket bättre. Vi tror att denna kombination kan ses som ett vägskäl för människors sätt att skaffa musik i Norge." Mer information finns på http://www.mysqueezebox.com.

MTV har under de senaste åren satsat hårt på att skapa ett nätverk av sajter som ska locka såväl musikintresserade som andra. Nu verkar det som att arbetet har gett resultat, då statistik för augusti visar att MTV totalt besöktes av 53 miljoner unika IP-adresser. Jämförelsevis hade Vevo 49 miljoner besökare och MySpace Music hade 26,4 miljoner besökare.

Amazon har tagit över verksamheten i AmieStreet, som köpte upp tjänsten Songza i oktober 2008. Songza lanserades 2007 och gör det möjligt för användare att skapa spellistor baserade på musik identifierad i molnet, bl.a. videos på YouTube och musik från Imeem. Tidigare byggde tjänsten också på musik identifierad genom indexeringstjänsten Seeqpod, som köptes upp av Bloson i april 2010. Intressant med Seeqpod är att sedan den 1 september redirectar sajten till Sony´s amerikanska sida. Amazon och AmieStreet kommer nu att satsa hårt på att lansera en ny version av Songza, medgrundaren Joshua Boltuch säger: "All the founders, executives and employees are still here in NYC and we're very bullish on the new Songza as we can now turn all our efforts to growing the service."

Sony Ericsson har lanserat sin smartphone A8i på den kinesiska marknaden tillsammans med operatören China Mobile. Mobilen är direktkopplad till operatörens musiktjänst genom funktionen TrackID, d.v.s. när någon använder TrackID för att identifiera ett spår kommer automatiskt en direktlänk till butiken som gör det möjligt att köpa låten.

För tredje året i rad har Nokia blivit framröstat som "Most Trusted Brands" av konsumenter i Indien. Nokia var tidigt ute på den indiska marknaden, redan 1995 fanns man plats, och det första indiska mobilsamtalet någonsin gjordes med en Nokia-lur. Indien har idag 670 miljoner mobilabonnenter.

Den nya applikationen Mulve gör det möjligt för användare att ladda ned mp3-filer från en katalog på över 10 miljoner låtar. Programmet är gratis att använda, men än så länge finns sparsamt med information om vart filerna hämtas från. Digital Music News har testat applikationen, men gav den ett riktigt dåligt betyg: "An expert-level user can look beyond the obvious bugs, and once running, Mulve actually finds and delivers songs quite quickly. But some light CPR was required along the way, and in terms of basics, don't expect to find this app in your start menu (or as a shortcut on your desktop, for matter)."

Daniel Johansson