3 september 2010

Notiser

MI:s Daniel Johansson rapporter om bl.a. Kazaaa, Aftonbladets Live-löpet och ett samarbete mellan Google och Arcade Fire.

Aftonbladets livescen Live-löpet sände under ett par veckors tid i augusti internetkonserter med Mando Diao, Eric Saade, Ola, The Ark, Salem Al Fakir, Robyn och Anna Bergendahl. Totalt 39 000 följde konserterna, som hade interaktiva funktioner där publiken kunde tända virtuella tändare och kommunicera med artisterna. Plattformen för livesändningarna är egenutvecklad, och Nils Franchell, kommunikationschef på Aftonbladet, säger: – Det här var häftigt. Konserterna blev precis de interaktiva upplevelser vi hade hoppats på. Och roligast av allt är att responsen från både artister och publik varit så positiv. Vi hade lite tekniskt strul i början, men det får man ta när man ger sig ut på obruten mark.

En undersökning genomförd i Norge av Norstat på uppdrag av Aspiro visar att strömmande musiktjänster leder till att människor spenderar mer tid på att lyssna på musik. Noterbart i undersökningen är också att 54% av de som svarat på enkäten säger att deras illegala nedladdning från fildelningsnätverk minskat på grund av streamingtjänsterna samt att norska män tenderar att använda streamingtjänster mer än kvinnor. Undersökningen visade att 28% av kvinnorna inte vet vad streaming betyder, motsvarande siffra var 14% bland männen. Undersökningen visar också att det är stor skillnad mellan landsbygd och stad, 46% av stadsborna i Norge använder streamingtjänster för musik, medan bara 21% gör det på landsbygden.

Kazaa, som förändrats från att ha varit ett av världens största fildelningsnätverk till att bli en prenumerationsbaserad musiktjänst för nedladdning, har lanserat en ny rekommendations- och spellistefunktion. Användare av musiktjänsten kan ta del av över 500 000 förprogrammerade spellistor samt hitta musik baserat på sitt eget och andra användares musiklyssnande. Kazaa har idag en katalog på 1 miljon låtar. Tjänsten är gratis första veckan, och kostar sedan 19,99 dollar att använda. Nya Kazaa finns endast tillgängligt för amerikanska användare.

Arcade Fire har tillsammans med Google och filmskaparen Chris Milk skapat en spännande interaktiv musikvideo av singeln The Wilderness Downtown. På adressen www.thewildernessdowntown.com kan besökare skriva in sin egen födelseadress och med hjälp av Google Maps och Google Streetview blir själva browserfönstret till en musikvideo. Videon kallas för ett "Chrome Experiment" och upplevs därför bäst med Google Chrome.

Spotify och Sonos har ingått ett samarbete som innebär att de som äger en
Sonos-box kommer att kunna lyssna på Spotify direkt genom boxen. Tjänsten
släpps i slutet av september och kommer att fungera i Finland, Frankrike,
Holland, Norge, Spanien, Sverige och Storbritannien. En videopresentation
finns att se på www.youtube.com/watch?v=MfqehOE5Je4.

Echo Nest och 7Digital kommer tillsammans att lansera en plattform som gör
det möjligt för utvecklare att skapa egna musikbutiker på webben. Echo Nest
kommer att tillgängliggöra sina API-er och 7digital sin katalog, som idag
utgörs av 10 miljoner låtar. Personer som startar egna musikbutiker på nätet
kommer att få affiliate-intäkter på sålda musikfiler.

Intertrust, verksamma inom DRM-området, har köpt upp konkursboet från
musiktjänsten Seeqpod, som stängde ned sin tjänst i slutet av 2009. Seeqpod
blev starkt kritiserade från olika delar av musikindustrin, bl.a. från
Warner som stämde företaget under 2008. Dave Maher från Intertrust
kommenterar skälet till köpet: "Intertrust plans to use SeeqPod's
breakthrough technology in distributed search systems in a variety of
applications and services for Internet television, targeted advertising,
recommendation systems, electronic music distribution and healthcare
information services."

Daniel Johansson