5 februari 2010

: notiser

Universal Music Group har ingått ett samarbetsavtal med Netbiscuits som kommer att producera mobilversioner av bolagets artistsajter. Det första pilotprojektet gjordes i november då Netbiscuits producerade en mobilsajt för Bon Jovi.

Nokia har meddelat att man nu distribuerar 1 miljon appar via sin Ovi Store varje dag, över hela världen. Allt fler artistappar har producerats, men än så länge finns inte så många svenska artister representerade i Ovi Store. Under det fjärde kvartalet 2009 sålde Nokia 127 miljoner mobiler.

Den senaste uppdateringen av Spotify, version 0.3.23, innehåller en ny rekommendationsfunktion. För första gången kommer Spotify att ge rekommendationer baserade på sin egen insamlade data istället för att använda data från AllMusic. Spotify har under några månader analyserat data från musikanvändningen för att se hur folk lyssnar, och det är detta som ligger till grund för den nya rekommendationsfunktionen.

Australien såg under 2009 en kraftig ökning av digitala intäkter, något som ledde till att det totala värdet för musikförsäljning ökade jämfört med året innan. Totalt såldes det musik för 446 miljoner US dollar under 2009, och digitalt ökade med 46% jämfört med året innan.

En australisk domstol har beslutat att operatörer i landet inte kan hållas ansvariga för upphovsrättsintrång som deras kunder gör sig skyldiga till. Enligt domstolen är det inte operatörens uppgift att "auktorisera" vad deras kunder gör på nätet, även om de har vetskap om att olagligheter sker.

IODA har slutit avtal med kinesiska distributören R2G. Avtalet innebär att IODA's katalog på 2 miljoner tracks kommer att bli tillgängliga hos R2G's partners, t.ex. China Mobile, China Unicom och China Telecom.

Hello Music, en ny webbaserad A&R-tjänst, har fått 25 miljoner kronor i riskkapital från KVG Partners. Användare kan på tjänsten ladda upp musik som sedan utvärderas av en grupp låtskrivare och f.d. A&R-personer på skivbolag. Om Hello Music gillar vad de hör ger de förslag på hur man skulle kunna gå vidare och om musiken ges ut tar man ut en andel av intäkterna på den försålda musiken. Modellen känns igen från bl.a. svenska Popwire som var aktiva för ca tio år sedan.