23 december 2009

Nya Bonnier Amigo inleder samarbete med Idol-juryns TV-serie Made In Sweden

För ett par veckor sedan övertogs Bonnier Amigo Music Groups av en ny ägargrupp, under ledning av vd:n Fredrik Ekander. Nu presenteras det första nya samarbetet. I samarbete mellan bolaget Meriola Media Group, som ägs av Idol-jurytrion Laila Bagge, Andreas Carlsson och Anders Bagge, kommer Bonnier Amigo att ge ut skivan med den artist som får huvudrollen i den kommande upplagan av TV4-serien Made In Sweden som börjar sändas i januari.

I TV-serien Made In Sweden får tittarna följa en artist från kontraktering, låtskrivande och studioinspelning till lansering. Liksom tidigare, i den första serien av programmet, leder Idol-juryn Laila Bagge, Andreas Carlsson och Anders Bagge både arbetet i kulisserna och i rutan. Tillsammans driver trion bolaget Meriola Media Group, där man bland annat arbetar med att hitta nya artister och utveckla dem.

I den nya upplagan av Made In Sweden kommer Idol-juryn att arbeta med utgivningen av ett debutalbum med den ännu så länge icke namngivne artist som medverkar i TV-serien. Debutalbumet kommer att ges ut genom nya Bonnier Amigo Music Group.

Fredrik Ekander, vd för Bonnier Amigo Music Group, är mycket glad över det nya samarbete.
– Jag har känt Anders Bagge sedan min första dag i musikbranschen och vi byggde vår vänskap på musik, minns han. Anders var låtskrivare och jag var hans ”songplugger”.
– Under senare år har jag även lärt känna både Andreas och Laila väl, vilket såklart gör det ännu roligare att berätta om det här samarbetet.

– Vi tycker att det är oerhört spännande att Fredrik och de andra tagit över Bonnier Amigo och vi har redan märkt av den kreativitet som nu börjar sätta sin prägel på bolaget, säger Laila Bagge.
– Därför var Bonnier Amigo ett enkelt val för oss i det här samarbetet!

Den nya omgången av Made In Sweden startar i TV4 14 januari och kommer att sändas torsdagskvällar kl 20.00.

Claes Olson