17 december 2009

Metronome – Sveriges viktigaste och bästa skivbolag firar 60 år

I SVT:S Kulturnyheterna tidigare i veckan slog de medverkande med eftertryck fast det faktum att det i år 60-årsjubilerande Metronome definitivt kan betraktas som Sveriges viktigaste skivbolag genom tiderna. Redan innan han fick den av MI:s chefredaktör Lars Nylin och Lasse Ermalm sammanställda 4CD-boxen Metronome Records 1949-2009 [Metronome / Warner Music] – med en bildrik bok som bonus – var Claes Olson övertygad om att skivbolaget inte bara är det viktigaste, utan dessutom även är det bästa någonsin i Sverige. Efter fem timmar med musiken på skivorna och det rika text- och bildmaterialet är han mer övertygad än någonsin.

Att det är ett odiskutabelt lyckokast att det är just Lars Nylin – som under några år i mitten och slutet av 90-talet själv var höggradigt involverad i Metronomes historik (inte bara genom etikettens då aktuella artister, utan även med hela den breda backkatalogen) – som både ligger bakom texterna i boken, och haft stor del i urvalet av musiken på de fyra cd-skivorna, är förstås något som man inte ens som medarbetare med nämnde storhet på Musikindustrin behöver dra sig för att slå fast. Tillsammans med Ermalms egenart som formgivare och förmåga att fånga både det allmängiltigt tidstypiska och det för varje pusselbit/artist/entreprenör specifika, har Nylin bidragit till en box/bok/skivsamling som bör kunna att väcka lika mycket intresse och beundran, hos såväl yngre hipsters på Pet Sounds Bar som i de inre rummen på Gyldene Freden.
I första hand beundran för själva jubilaren förstås, inte boxmakarna – och det är ju inte heller meningen. Allt jag de senaste åren läst och hört om Anders Burman – som jag på senare år även har haft förmånen att själv få lära känna – har bara ökat på min beundran och respekt för mannen. Den här boxen/boken är inget undantag.

Historien om hur Anders Burman och Börje Ekberg, till en början tillsammans med Anders äldre bror Lasse, startade upp Metronome tar sin början när trion – på initiativ av Lasse – våren 1949 bestämmer sig för att starta ett svenskt skivbolag och döpa det efter en amerikansk jazztidning. Metronome eller Downbeat? Det blev Metronome – eftersom det ansågs lättare att uttala för oss svenskar.
Vid ett besök på den omtalade jazzfestivalen i Paris sommaren -49 lades grunden till det som med åren kom att bli ”landets viktigaste populärmusikaliska plantskola genom tiderna” (Nylins ord). Kort efter Paris-äventyret släpptes den första skivan: Siesta med Gösta Thiselius och hans All Star Band.

Boxens CD1 bär rubriken Jazz på Metronome och rymmer inspelningar från 1949 fram till 1969, med tyngdpunkt på 50-talet. Från Gösta Thiselius till Gals And Pals via guldspår med Lars Gullin, Jan Johansson, Charlie Norman, George Riedel, Harry Arnold, Rolf Ericsson, Bengt Hallberg, Rune Gustafsson och Anders Burman Sextet (Lester Be Good, från 1958 – Burman var ju inte bara producent och skivbolagsdirektör, utan även en exceptionellt bra trummis!).

Metronome var inte bara ett av de ledande skivbolagen i Sverige, utan på flera sätt även ett av de ledande jazzbolagen i Europa. Utöver dåtidens svenska stjärnor spelade man in skivor med bl.a Stan Getz, James Moody, Clifford Brown, Art Farmer, Coleman Hawkins och Toots Thielemans i Stockholm. Med inspelningarna och skivutgivningen arbetade ett högklassigt team som förgyllde produktionen i varje led. Här fanns t.ex ljudteknikerna Gösta Wiholm och Rune Persson, fotografen Bengt H Malmkvist och omslagsmakaren Stig Söderqvist.

I mitten av 50-talet inledde Metronome en parallell andra storhetsepok, med schlagermusik i ordets både vidaste och starkaste bemärkelse. På CD2 passerar exempelvis Owe Thörnqvist, Siw Malmkvist, Alice Babs, Anna-Lena Löfgren, Per Myrberg, Ann-Louise Hanson, Svante Thuresson och Family Four revy – i sällskap med bl.a Delta Rhythm Boys, Povel Ramel, Magnus & Brasse, Lill Lindfors… och Alpina Skidlandslaget, som inspirerade av Ingmar Stenmarks analys till sina sensationella framgångar i utförsbackarna glatt sjunger ”De ä bar å på åk!” (boxens utropstecken).
– Det viktiga var alltid att det skulle bli något särskilt, som Anders Burman själv uttrycker det när Nylin i ett av bokens kapitel hälsar på honom hemma i hans (musik)lägenhet på Söder för ett fördjupande samtal.

En ny guldålder och storhetsepok för Metronome inleddes på 60-talet, då man först blev ett hem för den svenska vistraditionen och förde arvet från Bellman vidare med bl.a Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström. Det förde i sin tur färden vidare till att Metronome med Pugh Rogefeldt la grunden till svensk rockmusik. Rock på svenska. Pughs Här kommer natten (för några år sedan framröstad som den näst bästa svenska rocklåten någonsin – efter Ebba Gröns Staten & kapitalet) inleder CD3 – och inledde på sin tid en era som ledde Metronome vidare in i 70-talet med såväl John Holm, Bernt Staf, Ola Magnell och Marie Bergman som Jojje Wadenius, Björn J:son Lindh och så småningom även Marie Fredrikssons första grupp Mamas barn ombord.

Redan i Håkan Lahger & Lasse Ermalms fantastiska bok De legendariska åren: Metronome Records, som gavs ut av Premium Publishing för några år sedan, konstaterade Börje Ekberg att ”från Led Zeppelin och framåt var det downhill för mig”. 1979 köpte amerikanska WEA Metronome och fyra år senare var både Ekberg och Anders Burman borta från bolaget. När man med hjälp av CD4 i boxen nu tittar i backspegeln för att söka svaret på frågan ”Vad hände sen?” upptäcker man dock att skivbolaget under 80-talet, genom 90-talet och t.o.m. i vårt nuvarande decennium ändå har hållit fanan högt genom att försöka bevara ramarna för en konsekvens i utgivningen och samtidigt våga chansa. CD4 rymmer 20 spår som alla ger anledning för Metronomes logotyp att sträcka lite extra på sig. Här finns Di Leva, Orup, Olle Ljungström, Cajsa-Stina Åkerström, Mats Ronander, Latin Kings, Agnetha Fältskog, Niklas Strömstedt, The Creeps, Eric Gadd, Stina Nordenstam, Laleh, Tomas Andersson Wij, The Soundtrack Of Our Lives, Andreas Johnson, The Sounds, Titiyo, Nisse Hellberg, Daniel Lemmas mästerliga If I Used To Love You och Raymond & Marias oförglömliga Ingen vill veta var du köpt din tröja – and the beat goes on…

För de som med anledning av det nu aktuella 60-årsjubileumet vill förkovra sig ytterligare i Metronome-historien rekommenderas å det varmaste boken De legendariska åren: Metronome Records [Premium Publishing] i inbunden originalversion. De musikbranschentreprenörer som av någon anledning inte vill förstå varför de nödvändigtvis ska förkovra sig rekommenderas minst lika varmt – samt med hårdhandskarna på – den kommande pocketversionen av samma bok.
Metronome Records är stolt svensk skivbolagshistorik, både som bäst och viktigast.

Claes Olson

Artister: Ett 80-tal av Sveriges bästa och viktigaste artister genom tiderna
Titel: Metronome Records 1949-2009
Bolag: Metronome / Warner Music
Release: 16 december