17 december 2009

4 snabba – Digitalnytt special

Daniel Johansson, redaktör för MI:s avdelning ”Digitalnytt”, intervjuar i en serie några företrädare för svenska musikbolag om deras syn på den digitala musikrevolutionen och om hur deras eget bolag påverkas av denna. Först ut är Johan Lagerlöf från renodlat digitala X5 Music Group och Jonas Sjöström från skivbolaget/distributören Playground Music Scandinavia.

Daniel Johansson, redaktör för MI:s avdelning ”Digitalnytt”, intervjuar i en serie några företrädare för svenska musikbolag om deras syn på den digitala musikrevolutionen och om hur deras eget bolag påverkas av denna. Först ut är Johan Lagerlöf från renodlat digitala X5 Music Group och Jonas Sjöström från skivbolaget/distributören Playground Music Scandinavia.

Johan Lagerlöf, X5 Music Group:

Intäkterna till skivbolagen för digital distribution av musik har ökat med 80% i Sverige under de nio första månaderna 2009. Tror du att det är ett trendbrott, och vad kan vi förvänta oss av den digitala marknaden under 2010?

– Ja, definitivt. I USA når de digitala intäkterna snart 50 % och inom några år kommer det vara samma sak i Sverige. Vår uppskattning är att under slutet av 2010 kommer minst 30 % av musikförsäljningsintäkterna i Sverige att vara "digitala".

Musiklyssnandet har tydligt förändrats under de senaste två åren, svenskar lyssnar t.ex. i mycket högre grad på musik via streaming- och webbtjänster. Hur har det påverkat ert arbete?

– Jag tycker det är bra att det finns flera olika alternativ så att man som lyssnare kan välja det som passar bäst. Vi försöker att arbeta på ett sätt som passar för alla typer av tjänster.

Hur ser du på den svenska digitala musikmarknaden om du jämför det med den internationella, främst andra europeiska länder och USA?

– Den ligger väl 2-3 år efter USA intäktsmässigt men teknikmässigt ligger vi långt framme och jag tror att vi kommer att öka snabbare nu än dem när vi har så många bra tjänster.

Kommer du att vara med på MidemNet i Cannes i januari 2010?

– Alltid..! X5 åker ned med ca 10 personer i år. Vi har satsat lite extra och hyrt en båt för boende och möten så det skall bli väldigt spännande.

Musiklyssnandet har tydligt förändrats under de senaste två åren, svenskar lyssnar t.ex. i mycket högre grad på musik via streaming- och webbtjänster. Hur har det påverkat ert arbete?

– Jag tycker det är bra att det finns flera olika alternativ så att man som lyssnare kan välja det som passar bäst. Vi försöker att arbeta på ett sätt som passar för alla typer av tjänster.

Hur ser du på den svenska digitala musikmarknaden om du jämför det med den internationella, främst andra europeiska länder och USA?

– Den ligger väl 2-3 år efter USA intäktsmässigt men teknikmässigt ligger vi långt framme och jag tror att vi kommer att öka snabbare nu än dem när vi har så många bra tjänster.

Kommer du att vara med på MidemNet i Cannes i januari 2010?

– Alltid..! X5 åker ned med ca 10 personer i år. Vi har satsat lite extra och hyrt en båt för boende och möten så det skall bli väldigt spännande.

Jonas Sjöström, Playground Music:

Intäkterna till skivbolagen för digital distribution av musik har ökat med 80% i Sverige under de nio första månaderna 2009. Tror du att det är ett trendbrott, och vad kan vi förvänta oss av den digitala marknaden under 2010?

– Allt talar för att de digitala intäkterna fortsätter att öka. Men pengarna som kommer in är fortfarande för små för att täcka upp tappet i CD-försäljning. Det beror dels på att volymerna som köps är ganska små fortfarande samt att delen som går till skivbolag/artister är låg jämfört med intäkterna som service providers får. Streaming verkar gynna albumlyssnandet och bredden i repertoaren – så det är avgörande att just de intäkterna stiger rejält; annars är risken uppenbar att det omsättningsmässsigt blir dominerat av TV och hitrepertoar driven av kommersiell radio.

Musiklyssnandet har tydligt förändrats under de senaste två åren, svenskar lyssnar t.ex. i mycket högre grad på musik via streaming- och webbtjänster. Hur har det påverkat ert arbete?

– Vi jobbar mycket med Internetpromotion i web2.0-format. Vi skickar ut få fysiska skivor för recension, promotion sker nästan enbart via vår digitala service Playground Mediaservice – som fungerar ypperligt. Vi jobbar på att göra de digitala releaserna bättre, med PDF-booklets och andra mervärden. Vi försöker samtidigt göra förpackningarna till CD-skivor så fina och attraktiva som möjligt för att höja statusen för CD-skivan.

Hur ser du på den svenska digitala musikmarknaden om du jämför det med den internationella, främst andra europeiska länder och USA?

– Tekniskt sett ligger vi långt framme, med hög bredbandshastighet och attraktiva tjänster typ Spotify. Men intäktsmässigt ligger vi efter USA och England. Vi fick tidigt bredband och betydligt senare bra tjänster – det skapade grunden till den stora illegala nedladdningen. Men nu finns inte den obalansen längre och allt fler vill betala för att ha bra och problemfri musiktillgång. Det är synd att vi inte har en framåt telebolag som danska TDC i Sverige. Telia och Tele 2 har ju inte gjort något rätt hittills.

Kommer du att vara med på MidemNet i Cannes i januari 2010?

– Ja.

Daniel Johansson