5 november 2009

Utgivning: Kent ser rött

Deras sex senaste album har alla toppat listan och har legat i genomsnitt 42 veckor på denna. Det uppskattas att de sålt mer än 1,5 miljoner album. Till skillnad från de flesta andra Nordiska giganter har de även erövrat sina grannländer. När Kent släpper ett nytt album är det helt enkelt något särskilt. Nya Röd, gruppens åttonde fullängdare, är inget undantag.

Kent har efter sitt genombrott ständigt lyckats skapa en känsla av att de är noggrannare än de flesta med detaljerna. Denna gång serverar de en serie sådana detaljer som gör det svårt även för en (eventuell) cyniker att helt ignorera utgivningen. Som faktumet att man spelat in i Hanstaton Studio i Berlin – studion där uppenbara förebilder som Depeche Mode, David Bowie och U2 producerat klassiska album. Eller tilltaget att förlägga releasefesten till The Bowery Hotel i New York, hotellet där man häromåret skisserade de första demoinspelningarna till det nu aktuella albumet.

Som vanligt har medianärvaron varit sparsam. I princip inskränker den sig till en pressträff i just Hansaton, medverkan i kvällens Skavlan i Sveriges Television, och ett gästspel vid Fotbollsgalan i TV 4 på måndag.

Men snart 20 år efter starten i Eskilstuna är Kent numera ett självgående mediafenomen. Även detta korta presschema resulterar i åtskilliga spaltmeter och bloggmil.

Även folket omkring Kent gör sitt för att förstärka en hyfsad larger-than-life- känsla. Den lyx-box som släpps parallellt med standardplattan har fått de mest inbitna att hänga på närbutikernas lås i veckor. En annan pusselbit är en ny formgivning av kent.nu. Och inte minst: man har redan sålt merparten av biljetterna till den turné som produktionsbolaget United Stage sparkar igång i slutet av februari.

Röd kommer efter denna mäktiga uppladdning knappast att göra något inbitet Kent-fan besviken. Albumet presenterar i vissa låtar det textmässigt tyngsta – och tidvis dystra – som sångaren Jocke Berg skrivit.
Bland titlar som Sjukhus, Svarta linjer, Vals för Satan (Din vän pessimisten) och Idioter finns åtskilligt av becksvarta studier av Sveriges tillstånd. Budskapet understryks av en bild av Makode LInde i CD-boken (med formgivning av Helene Svensson/Thomas Öqvist) där en ängel iförd Ku Klux Klan-kåpa står beredd att knuffa två svarta barn ner i en fors.

Men bortom detta flödar ett album som är mer electroladdat än föregångaren Tillbaka till samtiden. Med referenser som Depeche Mode (ännu en gång) och syntinnovatören Giorgio Moroder uppstår ett album som det trots allt går att nynna till.

Att detta blir ännu en listetta för Kent är nog inte ens spelbart hos Unibet och de andra oddsjägarna.

Artist: Kent
Titel: Röd
Bolag: [RCA/Sony Music]
Releasedatum: 6/11

Lars Nylin