4 november 2009

: Notiser

MI:s digitale guru Daniel Johansson summerar i veckans Digitalnytt nytt om bl.a. Google, X5 Music, Qtrax och PopCatcher.

Efter veckor av rykten avslöjade Google vid ett event på Capitol Records i Hollywood sina planer med den nya musikfokuserade tjänsten OneBox. Den integrerade musikfunktionen kommer att innehålla strömmande musik från Lala och iLike samt direktlänkar till Pandora, imeem och Rhapsody. Till en början kommer det inte att finnas några direktlänkar för köp av downloads. Google sköter ingen licensiering själva utan det sköts av samarbetspartnerna som specifikt klarerar musiken för framförande på Google. Google har publicerat en YouTube-video som visar hur det fungerar:

http://www.youtube.com/watch?v=DV24RBmy-2I&feature=player_embedded

EMI har stämt amerikanska Bluebeat.com för att sajten tidigare i veckan började erbjuda sina kunder att köpa musik från The Beatles katalog. Bluebeat.com säljer låtarna för 25 cent styck, utan att EMI har ingått något avtal med dem. Samtidigt meddelar EMI att man kommer att lansera en ny produkt med Beatles musik, ett äppleformat USB-minne med hela katalogen för 200 pund. Äpplet släpps i en upplaga om 30 000 exemplar den 7 december, lagom till julhandeln.

Enligt den senaste rapporten Svenskarna och Internet från World Internet Institute har antalet fildelare minskat under 2009 jämfört med året innan. Rapporten kallar det för ett "trendbrott" eftersom andelen fildelare enligt deras årliga undersökningar ökat stadigt de senaste åren. Värt att notera är att insamlingen av intervjudata genomfördes innan införandet av IPRED i den svenska upphovsrättslagstiftningen.

Svenska X5 Music är i veckan bäst säljande label på eMusic i konkurrens med 35 000 andra internationella labelar. eMusic är världens tredje största nätbutik för musik (efter iTunes och Amazon) med närvaro i 27 länder. – Vi har arbetat med eMusic i snart tre år och började från noll. Det är roligt att ett långsiktigt samarbete gjort att vår försäljning stadigt ökat och nu når dessa toppnivåer, säger Johan Lagerlöf, VD på X5 Music.

EU-parlamentets och Ministerrådets förlikningskommitté kom tidigare i veckan överens om att ingen europeisk Internetanvändare ska kunna stängas av från Internet utan en juridisk prövning och att medlemsstaterna ska säkerställa att användare får en "rättvis rättegång". Beslutet innebär att man kan gå vidare med telekompaketet och har betydelse för hur man i medlemsstaterna kan hantera t.ex. upphovsrättsintrång på nätet. Slutlig omröstning sker senare i november.

Spotify fick den 3 november årets Trendpris vid Trendgalan 2009. Det är femte året som Trendpriset delas ut och grundades av Maria Forssén som bl.a. driver So Stockholm. Motiveringen för priset var att "Spotify har lyckats göra affärer av en trend, att musik ska vara tillgängligt – och gärna gratis – för alla på nätet."

Universal och Serato har tillsammans lanserat en ny tjänst för DJ's, Whitelabel.net. Tjänsten är specifikt inriktad på att leverera musik till professionella DJ´s runt om i världen, och redan under pre-launchperioden har man levererat 2,5 miljoner låtar till 40 000 DJ's. Låtarna distribueras i mp3-formatet.

Apple meddelar att man nu har levererat över 2 miljarder downloads av apps till iPhone och iPod Touch. Totalt finns det över 100 000 applikationer att välja mellan.

Den amerikanska musiktjänsten Qtrax kommer att lanseras i en mängd asiatiska länder under november och december. Först ut är Australien och Nya Zeeland den 5 november, följt av Singapore, Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Hong Kong, Kina och Taiwan. Qtrax meddelar samtidigt att man inlett ett samarbete med den kinesiska söktjänsten Baidu.

Abbey Road Live är en ny tjänst som EMI kommer att lansera i Nordamerika och Europa inom kort. Direkt efter konserter med bolagets artister kommer besökare att kunna köpa en inspelning av konserten på CD, DVD eller USB.

Dimensional Associates, som är majoritetsägare i digitala distributören/aggregatören The Orchard, för just nu samtal om att köpa upp samtliga aktier i bolaget. Dimensional Associates äger också musiktjänsten eMusic. The Orchards aktie ökade med 40 procent på Wall Street efter meddelandet.

LiveNation.com har släppt ett antal nya funktioner som bl.a. kommer att göra det möjligt för artister och fans att ladda upp information om egna konserter på sajten. Man lanserar också ett flertal UGC-moduler där fans kan skriva, rösta och recensera konserter samt en integrering av Facebook Connect.

We7 har skapat en ny funktion som gör det möjligt för labels och musikägare att få geografisk data om vem som lyssnar på musiken och vart de gör det. Funktionen kallas "Heat Maps" och går att använda gratis för alla som har sin musik på tjänsten.

Svenska PopCatcher har genomfört en nyemission till befintliga aktieägare. Emissionsbeloppet på 5 miljoner kronor blev övertecknat. PopCatcher har utvecklat en teknik som gör det möjligt att spara radiosändningar som uppstyckade musikfiler på mobiltelefon och dator. Tekniken fungerar både för traditionell radio och webbradio.

Livesändningen av U2´s konsert på Rose Bowl förra söndagen resulterade i närmare 10 miljoner strömmar. Konserten sändes via YouTube, kunde ses i sexton länder, och är den största livesändningen som YouTube genomfört.

Doktoranden Jonas Andersson skrev nyligen en debattartikel i GP om villkoren för musikskapande i en värld av amatörism och pro-ams. Han skriver bl.a: "För oss som bryr oss om popmusiken finns det stora problem framöver, när en etablerad distributionsapparat faller och en annan träder i dess ställe. Det gäller två saker som förutsätter ekonomiska muskler: dels upprätthållandet av ett skapande som inte enbart görs på eftermiddagar och kvällar, dels möjligheten att nå ut till fler än de specialintresserade." Läs artikel

http://www.gp.se/kulturnoje/1.232617–nya-distributionsformer-maste-fa-stod-

Daniel Johansson