Nyheter 16 oktober 2009

Gogoyoko lanserat i Sverige

Den isländska musiktjänsten Gogoyoko har lanserats i Sverige. Gogoyoko är en form av online-marknadsplats för musik där artister kan sälja sin musik direkt till fans och behålla hela pengen själv. Tanken är också att reklamintäkter till tjänsten ska delas med artisterna, samt att tio procent av reklamintäkterna ska gå till välgörande ändamål.

Gogoyoko lanserades på Island år 2007 med syftet att skapa närmare relationer mellan artisterna och fansen. Sajten är tänkt att fungera som ett socialt nätverk där man kan strömma musik gratis, förutom att man kan köpa downloads av musiken.

– Vi vill vara mer artistvänliga och jobba närmare artisterna, säger grundaren Eldar Astthorsson.
– Artisterna sätter själva priset på sin musik och får behålla alla intäkterna vid försäljning. Vi tror att fansen värdesätter att kunna köpa musiken direkt och istället för att ladda ner den illegalt veta att varje krona går direkt tillbaka till musikskaparen.

Gogoyoko har nu lanserats i alla de skandinaviska länderna och man planerar att introducera tjänsten på den amerikanska marknaden under 2010.

Daniel Johansson

Länk: www.gogyoko.com