16 oktober 2009

: Notiser

Sky Songs, Buma/Stemra, The Ark, Amie Street, Apples iTunes LP, Warner Music, You Tube, Sony Ericsson, Nokia Music Store samt Rookiefestivalen i Hultsfred och Bambuser är några av sökorden I veckans Digitalnytt/notiser.

TV-bolaget Sky lanserar den 19 oktober en tjänst som kommer att heta Sky Songs, som ska fungera på samma sätt som andra streamingtjänster som t.ex Rhapsody eller Spotify. Tjänsten kommer till en början att finnas tillgänglig endast i Storbritannien, för motsvarande ca 70 kronor kan användare registrera sig och lyssna på fyra miljoner låtar obegränsat.

Den holländska rättighetsorganisationen Buma/Stemra har planer på att införa en ny licens för bloggar och andra sajter som bäddar in musikvideos. Kostnaden skulle bli motsvarande ca 1350 kronor för t.ex. sex videos, med ett tak på ca 13 500 kronor för 30 videos eller mer. Företaget Teezir kommer att agera underleverantör för att identifiera musikvideos som är inbäddade på holländska sidor.

The Ark påbörjade inspelningarna av sitt femte album i måndags, och släppte i samband med det en studioblogg där man löpande kommer att lägga upp filmer, bilder och ljud från inspelningsprocessen. Bloggen finns att hitta på www.thearkworld.com.

Deep Fork Capital har investerat 28 miljoner kronor i den amerikanska musiktjänsten Amie Street. Tjänsten säljer downloads med en flexibel prismodell baserad på hur populär musiken är. Katalogen består av 1,5 miljoner låtar. Amie Street slöt nyligen ett avtal med Sony Music.

Apple har meddelat att produktionen av det nya formatet iTunes LP inte kommer att kosta någonting. Meddelandet kommer efter att ett skivbolag i USA menat att man blivit tvingade av Apple att betala 10 000 dollar för att få sälja iTunes LP:s som man skapat. Apple säger dock i ett uttalande: "There is no production fee charged by Apple. We're releasing the open specs for iTunes LP soon, allowing both major and indie labels to create their own."

Warner Music Group, som nyligen ingick ett nytt avtal med YouTube som innebär att man själva har ansvaret för att sälja annonser och reklam i samband med sina musikvideos, kommer att använda sig av Outrigger Media som underleverantör av annonsförsäljningen. Outrigger Media arbetar också med videotjänsten Veoh.

Sony Ericsson har lanserat en ny musikmobil i serien Walkman-lurar. Mobilen har den klassiska Sony Ericsson-luckan och på luckan finns styrknapparna för musikspelaren. Mobilen kommer att säljas för ett jämförelsevis lågt pris, under 2 000 kronor. Lagring sker med memorystick, ett M2- och kort på 512 megabyte följer med när man köper luren.

Nokia Music Store har gått ut med ett erbjudande där man kan prova hela tjänsten i en månad för 10 kronor. Erbjudandet gäller obegränsad streaming för hela katalogen, 6 miljoner låtar. Efter en månad övergår prenumerationen till en vanlig 100-kronorsprenumeration, om kunden väljer att fortsätta.

Rookiefestivalen i Hultsfred kommer att livesända en stor del av konserterna via Bambuser. Bakom livesändningen står studenter som läser på Rock City. Rookiefestivalen går av stapeln 30-31 oktober.

Daniel Johansson