28 augusti 2009

Global Gaming Factorys köp av The Pirate Bay godkänt

Global Gaming Factory (GGF), som aviserat att man vill köpa The Pirate Bay med målet att förändra den till en legal musik- och filmtjänst, höll under torsdagen en extrainsatt bolagsstämma i Stockholm. Stämman, som närvarades av endast några få aktieägare, beslutade att köpet av The Pirate Bay ska genomföras. Enligt GGF är det 40 personer i Stockholmsområdet som ska skjuta till de 60 miljoner som köpeskillingen är satt till.

Turerna och frågetecknen har varit många under de senaste veckorna. Efter att det blev känt att GGF hade intentionerna att köpa upp tjänsten och med hjälp av teknik från företaget Peerialism göra om The Pirate Bay till en helt igenom legal tjänst, har många ifrågasatt såväl finansiering som Global Gaming Factorys vd Hans Pandeyas bakgrund. Investerare har hoppat av, John Fanning som en gång i tiden var med och lanserade Napster har sagts lägga bud, Aktietorget stoppade handeln med bolagets aktie den 21 augusti och Disciplinnämnden utreder huruvida bolaget ska få vara kvar på handelsplatsen eller inte.
Samtidigt har kampen för att få stopp på den nuvarande sajten intensifierats, nätleverantören Black Internet ålades att stänga ned adressen för att slippa vite och även i Holland har sajten blivit nedsläckt på nationell nivå efter en stämningsansökan från BREIN. Användarna har reagerat på sitt sätt genom att lägga upp hela sajten för nedladdning, så att vem som helst i princip kan publicera en kopia av den någon annanstans.

Frågan är vad gårdagens beslut egentligen har för effekt för den fortsatta processen? MI ställde några frågor till Janne Lundqvist, som med titeln Music Business Relation Manager nu arbetar för att försöka förena musikindustrin med det under många år ogillade varumärket The Pirate Bay.

Vad innebär beslutet vid bolagsstämman för fortsättningen?
– En enig bolagsstämma godkände förslaget att förvärva The Pirate Bay. Nu kan köpet slutföras, och många frågetecken rätas ut. En mycket viktig milstolpe, som gör att många fler steg kan tas, där egentligen bara vissa förberedelser har gjorts hittills. Främst för min del att få avtal på plats, men också ytterligare informera hur detta kommer att fungera i praktiken. Sedan att all underliggande teknik kan testas och få att fungera, och att uppfylla alla önskemål från musikindustrin vilket innehåll som ska tas bort och vilket som får finnas kvar under en övegångsperiod.

Ni förhandlar just nu med olika delar av musikindustrin. Kan du i nuläget göra en bedömning av när du tror att överenskommelser kommer att finnas på plats?
– Jag är en obotlig optimist, men de första avtalen (eller utkast till avtal) skulle kunna vara på plats redan nästa vecka med något eller några av skivbolagen. Avtalsförslagen finns där och saknar egentligen bara en namnteckning. När de första avtalen är på plats så tror jag att det kommer att gå undan. Men säg till slutet av året så kommer det mesta att vara klart på musiksidan.

Vad ser du vara styrkan med nya The Pirate Bay utifrån ett musikindustriellt perspektiv?
– Ett känt varumärke med 20 miljoner användare, där målet är att ha ännu fler användare inom något år. De som har använt sig av The Pirate Bay är vana vid att allt finns där, och vi hoppas ju att det skall förbli så, men att det också blir en gigantisk inkomstkälla för alla aktörer i musikindustrin, och förstås alla andra delar av underhållningsindustrin.

Den bakomliggande tekniken, som ni vill implementera, används redan idag i legala sammanhang av andra aktörer. Vad anser du vara fördelarna med den här sortens P2P-teknik i samband med musikdistribution? Finns det några risker?
– Tekniken som vi vill implementera finns ju redan, men genom att The Pirate Bay 2.0 inför den, så blir den en slags standard, som på alla sätt är bättre än den nuvarande. Jag ser inga risker, utan nedladdningen kommer att gå fortare, och den nya tekniken kommer också att utnyttja kapaciteten på Internet bättre, vilket i slutändan kommer att utnyttjas kommersiellt, och komma musikindustrin till godo via ett slags bonussystem. Jag hoppas att alla aktörer inom musikindustrin ser den stora potentialen med en legal fildelningssajt, och på alla sätt kan bistå med att snabbt arbeta för att lösa alla knutar med licenser, avtal och upphovsrätt.
Janne Lundqvist hälsar att alla som vill veta mer eller har frågor kring avtal eller liknande är välkomna att höra av sig direkt till honom.

Daniel Johansson