14 juli 2009

MI i gröngräset: Theresa Andersson i gotländsk sommarnatt

I skuggan av de intensivt mediabevakade festivalerna och konserterna finns det en svensk livescen som i det tysta skapar sina egna framgångssagor. En av de mest säregna av dessa denna sommar är Theresa Anderssons enmans – eller om man bör säga enkvinnesföreställning. Efter att ha sålt ut sin turné på barndomsön Gotland framträder hon torsdag och fredag på Stockholm Jazz Festival.

Theresa Andersson har sedan 18 år bott i New Orleans. Men ryktet om hennes musik har under senare år importerats tillbaka till Sverige via klubbturnéer och hundratusentals visningar av hennes köksinspelade YouTube-klipp. Hon har även synts i en flitigt SVT-visad spelning från Mosebacke i Stockholm och även i pratshower som Conan O'Brien. Fr o m våralbumet Hummingbird, Go tycks det som att hon står inför ett genombrott.

Att döma av spelningarna på Ihre Kvarn, några mil norr om Visby, i söndags kväll har genombrottet kanske redan kommit.

Den ursprungligen satta spelningen såldes snabbt ut och MI fick med möda biljetter till en extrainsatt föreställning senare på kvällen. Vår första reaktion vid ankomsten var att 200 kronor i entré, en tusenlapp för sällskapet, var i saftigaste laget för en enmansshow med en ändå relativt okänd artist. Men efteråt fanns inga sådana frågetecken. Theresa Andersson är lite av den saknade länken mellan Dr John och Laurie Anderson och skapar en fascinerande hybrid. Hennes variant på singer/songwriter-traditionen är groovigt sydstatsfärgad. Det förenar hon med en föreställning som är så baserad i loopar och annan teknologi att det senare ibland riskerar skymma de starka låtarna.

Men oftast klarar Andersson alldeles strålande balansakten mellan sväng, skir skönhet och koordinerande av loopar, pedaler och mikrofoner. Hon lutar sig hela tiden mot en rejäl dos charm och lättsamhet. Vilket gör att även en mycket blandad publik – som den i Ihre – kan ta åt sig även de mer experimentella utflykterna. Att Andersson är en säregen multiinstrumentalist – fiol. gitarr, dulcimer och trummor är bara några instrument hon spelar under konserten – innebär redan i sig en grafisk färgklick.

Andersson inledde sin Sverigeturné på fastlandet redan i juni. Men det är hemma på Gotland – hon har sina rötter i Slite – som genomslaget av hennes föreställning blir som tydligast. Miniturnén har gått för utsålda hus över ön: Hamra, Rone, Fårösund, Visby, Irevik och så Visby igen. På flera ställen har man fått göra som i Ireviken och sätta in extraföreställningar.

Ansvarig för turnén är Göran Wallén. För jazzentusiaster är Wallén bekant som ansvarig för bl.a olika svenska Duke Ellington-föreställningar genom åren. Nu sköter han Anderssons bokning. men hans spontana kommentar till MI efteråt blir inte att kommentera den egna insatsen. Istället säger han entusiastiskt: "Vilken tjej, även mina jazzpolare är jätteimponerade…"

Hummingbird, Go! släpptes i Sverige av Playground och bland de många åskådarna i Ihre Kvarn syntes Playgrounds a&r-chef Lasse Tengroth. Som MI tidigare berättat är Hummingbird, Go! – trots att albumet spelades in hemma hos Andersson i hennes kök i New Orleans – en ytterst gotländsk historia. För produktionen står Andersson själv i samarbete med exil-gotlänningen Tobias Fröberg. Plattan mixades sedan av Linus Larsson på, just det, Gotland. Det mest exotiska inslaget kommer faktiskt från en norska, Ane Brun.

I vinter hoppas Theresa Andersson åter hemma i New Orleans att kunna börja med material till nästa album. Men hon är helt sin egen även på den fronten, och kommer att ge processen den tid som krävs. Eller som hon sa i en sekvens av spelningen i Ihre: "Bara att lära sig hur jag ska göra låtarna live kan ta tre-fyra veckor. Per låt."

Lars Nylin

Foto: Danielle Blomberg

Lasse Tengroth, Playground och Göran Wallén, bokare utanför Ihre Kvarn