27 maj 2009

Trigger – programmet växer med nya namn

Programmet för musikbranschens Trigger Creative Conference i samband med Peace & Love-festivalen i Borlänge 25-27 juni fortsätter att växa och nu tillkännages en rad nya namn på deltagare i seminarier och pandeldebatter. Samtidigt meddelas att arangörerna har beslutat förlänga sitt early bird-erbjudande med rabatterat pris för alla deltagare som förhandsanmäler sig.

Den första upplagan av den med spänning emotsedda musikbranschkonferensen Trigger kommer att pågå i tre dagar, varav de första två fokuserar på musikbranschens redan etablerade aktörer och den tredje dagen mer riktar sig till ”morgondagens musikbransch” i alla led.
Torsdag eftermiddag 25 juni inleds konferensen med en internationell panel där bl.a musikbranschgurun Sat Bisla (A&R Worldwide, arrangör av musikmässorna Musexpo i Los Angeles, London m.m.) diskuterar ”What’s the condition of the music industry 2009?” tillsammans med Martin Ingeström (vd, Universal Music Publishing) och Jonas Sjöström (vd, Playground music och ordförande i SOM). Med Kulturrådets Hasse Lindgren som moderator kommer nästa panel med rubriken ?Would the music industry tackle the ongoing changes differently if the industry was fully equal?” att behandla musikbranschens könsrollerna.

Musikindustrins redaktör Claes Olson är moderator för flera seminarier, bl.a det som inleder fredagen och diskuterar musiktalang, talangutveckling och A&R. I panelen medverkar Cecilia Ancker (Creative & International Exploitation, Universal Music Publishing), David Mortimer Hawkins (A&R, Universal Music – fr.o.m. 1 juli Sony Music), Patrik Larsson (Headlock, Lights Out Music Group, Loud 46), Claes Uggla (A&R, Juju records/POPE) och Anders Johansson (Albot & Albot). Claes Olson leder även det senare seminariet ”Musik och nya medier” med Ludvig Werner (Snowfish, ordförande IFPI), Daniel Johansson (Trendmaze, Digitalnytt / MI, KTH), Johan Löfgren (X5 Music), Åsa Carild (musikansvarig, Nokia) och Gabriel Wärmby (Songbox).
Dagens tredje seminarium handlar om livescenen och merchandaise. Medverkar gör bl.a Anders Larsson (vd, United Stage), Per Axelsson (Rockparty, Hultsfred), Mia Strömberg (konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas) och Virpo Immonen (Backstage Alliance).

Under rubriken ”Branding/Synch/Sponsring” kommer nästa panel att titta på en del av musikbranschen som blivit alltmer intressant och omtalad under de senaste åren och som av många kallats det som ska rädda industrin. Panelen kommer att diskutera nya alternativa inkomstkällor för skivbolag, förlag, managers, artister och upphovsmän idag som kommer från reklamen, filmen, TV, spel och regelrätta sponsorer som går in och stödjer musiken på olika nya sätt. Man tittar på fördelar samt nackdelar med denna involvering utifrån sett från olika håll och ställer frågan ifall kanske till och med morgondagens skivbolag är kläd- eller bilmärken – och om det överhuvudtaget går att genomföra ett skivsläpp med ordentlig marknadsföring eller en omfattande turné dör biljettpriset fortfarande är rimligt för en konsument att betala utan hjälp från tredje part? Panelen kommer även att se på artisten som ”varumärke” och diskutera aktuella fall där artisten verkligen gynnats på ett positivt sätt av dessa nya pengar. ”Anses man fortfarande sälja ut ifall man licensierar sin musik till film, tv, spel eller reklamfilm? Finns det gränsfall? När har det gått käpprätt åt helvete?”.
I panelen medverkar bl.a Magnus Nelin (Veritas PR & Communications), Magnus Bjerkert (Adrian Recordings, The Swedish Model), Patrik Larsson och Kim Berg (Talents and brand). Ytterligare ett känt namn – förmodligen en artist som uppträder på Peace & Love-festivalen – kommer att medverka.
Fredagens seminarieprogram avslutas med en politisk diskussion under rubriken ”Aftermath: Ipred, The Pirate Bay, The Culture Inquisition”, även den under ledning av Musikindustrins Claes Olson.

Trigger-arrangörerna har förlängt sitt erbjudande om rabatterad anmälningsavgift fram till 10 juni och anmälningsavgiften för de som även vill ha ett VIP-pass till hela Peace & Love-festivalen är 2 400 kr (exkl moms). Har man redan ett festivalpass är priset istället 1 800 (exkl moms)
I anmälningsavgiften ingår bland annat entré till samtliga paneldebatter på konferensen torsdag-lördag, ett VIP-pass till hela Peace&Love-festivalen, VIP-grillparty (torsdag kväll), lunch och fika i samband med fredagsprogrammet samt en inbjudan till Musikindustrins VIP cocktail reception (i samarbete med X5 Music) fredag kväll.

Lars Nylin

Länk:
www.triggercreative.nu