21 april 2009

Insändare/ledare

"Vilken värld lever musikindustrin.se i?"

Det kom en insändare, MI:s Lars Nylin tycker att den lärt honom en läxa.

Man lär sig varje dag att i det nya klimatet gäller det att väga generaliseringar på guldskål. Allt måste vara exakt för att inte avsiktligt missförstås. I fildelningsdebatten går det som bekant inte att snubbla i gråzonen. Begreppet balanserad objektiv analys försvann från scenen i samma sekund som piratfolket tog sig tolkningsföreträde om vad "folket där ute vill" och vad som "bör vara tillåtet eftersom det går."

Det gäller kort sagt att vara minst lika kategorisk och exakt som pirater och piratkramare.

Riktigt så illa är det väl inte om man hoppar till ämnet skivpriser. Denna gamla favoritkäpphäst för branschätare har lyckligtvis kommit lite i skymundan. Delvis helt enkelt beroende på att CD-skivan i sig kommit bisarrt i skymundan. Att skivpriser inte längre skapar rubriker är givetvis också en följd av att dessa de facto inte höjts på många år – och alltså i realiteten åtskilligt sänkts. Man kan slutligen hoppas på en smygande medvetenhet hos den tänkande människan att det faktiskt är fler än skivbolag som delar på priset för en CD (eller download för den delen).

Men att man därför inte ska slarva med begreppen insåg jag när nedanstående insändare anlände från läsaren Erik Huijsers.

Erik hade läst och reagerat på en ledare av undertecknad där jag i lätt raljerande ton ville avrätta ett antal felaktiga, anser jag, "sanningar" om musikbranschen. Där skrev jag bl a:

"CD-skivor har aldrig kostat 200 kronor, som mest kostade en normal fullprisskiva strax under detta, men det var 10 år sedan. I dag köps få skivor i butik eller i nätbutiker för mer än 130 kronor."

Det här gillar inte Erik. Inte alls. Han tycker tvärtom att jag är helt ute och branschseglar. Erik skriver:

"Hej!

Läste din artikel på nätet och måste fråga dig i vilken värld du lever i när du skriver som nedan.

Köpte senast igår Queensrche nya CD för 219:-, nu var det som tur var Record Store Day och 20% rabatt på allt i Sound Pollutions butik, så jag fick den till det "sjysta" priset 175:-!!! Annars hade nog inte köpet blivit av kan man nog lugnt konstatera.

Frågade i butiken varför priset var satt som det var? Warner har höjt priserna var svaret. OK, rätt läge att göra det i dessa finanskrisers tider OCH musikbranschens egna kristider. Föreståndaren för butiken höll givetvis med men konstaterade att de givetvis inte styr hur skivbolagen sätter sina priser.

De billigaste plattorna på Sound Pollution kostar ca 159:- och då betecknar jag denna butik som en av de som brukar ha ganska sjysta priser. Observera, inte "sjysta" priser utan SJYSTA utan citattecken.

Mega Store m fl andra behöver man ju inte ens drömma om att knata in i. Bara tanken på deras butik får man börja hoppas på att man har "musikskivbolagsdirektör" skrivet på sitt visitkort och därmed har råd att ta sig in i dessa fantasibutiker. Precis som jag läste på nätet, så trots att de hade 50% rabatt när de stängde igen butiken på Sergels Torg, var det knappt priset kom under 100-lappen. Man bara skakar på huvudet.

Nä, du får nog revidera punkt fem i dina aprilskämt och konstatera att det just inte är ett aprilskämt utan just VERKLIGHETEN som vi skivköpare lever i. En t o m större verklighet rent ekonomiskt än du tycks ens vara i närheten av att ana.

Frågan är vilken värld musikindustrin lever i när man inte ens har koll på vad en CD kostar ute i butiken. Musikindustrin.se representerar organisationen, "Musikindustrin publiceras i samarbete med IFPI, Svenska gruppen och Svenska Musikförläggareföreningen, SMFF" och lägger upp nedan skivet material angående vad CD:s kostar i butikerna. Jag skakar på huvud ännu en gång… Tyvärr.

Bästa musikhälsningar, från en som tappat förtroendet för denna bransch för länge sedan. Dock fråntar det inte mitt intresse för att lyssna på musik och att gå på konserter.

Eric Huijsers"

Jag tycker ämnet är intressant som en pusselbit i den totala debatten om relationen bransch/konsumenter. Därför kommer här mitt svar även i MI:

"Hej Erik,

Jag vet mycket väl att CD-skivor kan kosta över 200 kronor. Så sent som idag betalade jag 225 spänn för en nysläppt enkel-CD. Det jag ville provocera med min formulering är den slappa generaliseringen: "CD-skivor kostar två hundra spänn." För så är det inte. CD-skivor kostar i genomsnitt t o m långt mindre än de 130 kronor jag nämner i texten. Även de flesta nya plattor säljs i dag i prisnivån 130 till 150. Men jag återkommer till det. Först lite om just ditt köp.

Butiken Sound Pollution har mycket riktigt valt att sätta prislappen 219 kronor för American Soldier. Det är en skiva som, spekulerar jag, kostade dem runt hundringen att köpa från Warner Music. Priset från Warner Music till skivbutik – det som på branschspråk kallas PPD – är för den här plattan exakt 120 kr. Men sedan har butiker olika nivåer av rabatter. Sound Pollution har utifrån detta hamnat vid denna prislapp.

Andra har resonerat annorlunda. Jag har hittat American Soldier för allt ifrån 149 kronor till 199 kronor när jag kollat hos nätbutiker och i traditionella skivbutiker. Det råder fri prissättning/konkurrens, och i samspel med olika rabattnivåer för olika butiker till olika butiker kan det bli så här. Jag tycker personligen att det är rätt att de nischade butikerna tar sig rätten att ta lite bättre betalt. För mig ligger det ett värde att få gå till en butik och babbla lite kunniga skivtips. Det är jag beredd att betala lite extra för. Men detta är en annan diskussion.

Åter till det som får dig att skaka på huvudet. Min eventuella generella okunskap. Svar: det händer säkert att jag har otur när jag tänker. Men här är jag inte så fel ute som du påstår. I all ödmjukhet påstår jag i detta fall att jag inte har fel alls.

Genomsnittspriset för en ny platta har alltså i många år sjunkit. Hos nätjättarna CDON och Ginza är 149 kronor priset som oftast gäller för nyheter. Av topp 40 från Ginza denna vecka kostar ingen platta över denna summa. Av topp 100 hos CDON är det bara fyra enkel-CD som passerar 149 kronor. Och notera då att det knappast är "Svenne Banan"-plattor som dominerar hos de största nätbutikerna.

Fler exempel hos de större butikerna: MediaMarkt tar maximalt 159. Statoil har samma maxpris. Den största fackbutikskedjan, Skivlagret, ligger på 149 till 159. Övriga – som Bengans, Pet Sounds, NajzPrajz eller Folk å rock – ligger mellan 179 och 189. De plattor som passerar 200 är i princip alltid importer eller specialutgåvor.

Även mitt påstående om att mycket få skivor säljs för över 130 kronor bör uppenbarligen förtydligas. Räknar man snittpriset på de 14 miljoner CD som såldes i Sverige 2008 ligger detta rent av långt under 130. CDON, en av de största svenska CD-butikerna i dag, tar ofta 129 även för nyheter. MediaMarkt tar från 99 kronor för åtskilliga av titlarna i sitt sortiment. Av 30 bästsäljande plattor hos CDON denna vecka kostar tio stycken under 130 kronor. Hur ofta hittar vi inte skivor för 49 spänn och ännu billigare hos exempelvis Åhléns? Så går det att fortsätta tills korna går hem.

American Soldier kostar för övrigt 149 kronor hos såväl CDON som Ginza.

Mvh

Lars Nylin
MI"