21 april 2009

4 snabba till Cecilia Ancker, inför Musexpo i Los Angeles

Tillsammans med ytterligare tiotal svenskar beger sig Cecilia Ancker, Senior Creative & International Exploitation Manager på Universal Music Publishing, i helgen till Los Angeles för att delta i den stora internationella musikbranschkonferensen MusExpo. Det är femte året i rad som A&R Worldwide, med branschgurun Sat Bisla i spetsen, arrangerar Musexpo i Los Angeles – och fjärde gången Cecila Ancker är på plats.

Hur ser dina planer ut och vad förväntar du dig?
– Jag förväntar mig som vanligt bra mingel och intressanta seminarier. Förutom Musexpo kommer jag hinna med lite externa möten med Adam Tensta & RMH, som också är med i L.A. och bland annat gör showcases med Addeboy vs Cliff under Musexpo.

Du har varit på Musexpo-konferenser förut – både i Los Angeles och i London, där den första europeiska upplagan arrangerades förra året. Vad tycker du om arrangemanget?
– Det här blir min fjärde gång och jag tycker att Musexpo LA är viktigare för mig, på grund av att det är bättre nätverk än på Musexpo i London, för dit åker jag ganska mycket ändå.

Din roll på Universal Music Publishing är ju delvis ny inom förlagsbranschen. Kan du berätta lite om ditt uppdrag och hur du ser på svensk musikexport i allmänhet just nu?
– Ja, det är kul att Universal Publishing Scandinavia vill satsa på en renodlad roll som denna där jag koncentrerar mig mycket på utlandet. Jag sitter i många styrgrupper på olika internationella musikevents och reser mycket. Sen jobbar jag också med att guida våra artister till nya svenska skivbolag, management, bokare och allmän artistutveckling.
– Jag tycker att den svenska musikexporten går långsamt framåt igen. Det känns jättepositivt. I USA har vi till exempel just nu Lykke Li och Peter, Björn & John som gör spelningar.

I sommar arrangeras den första samlade svenska musikbranschen på några år – Trigger Creative Conference – i samband med Peace & Love-festivalen i Borlänge. Även där kommer du förstås att vara på plats och dessutom medverka i ett seminarium om artistutveckling. Hur ser du på behovet av egna konferenser för musikbranschen här på hemmaplan?
– Det ska bli kul att medverka på Trigger Creative Conference i Borlänge. Jag tror att det är viktigt med liknande svenska event, men man måste göra det grundligt och verkligen se till behovet.

Claes Olson