15 april 2009

Goom Radio får 130 miljoner i riskkapital

Ett antal investerare har gått in med motsvarande 130 miljoner kronor i det nystartade företaget Goom Radio. Den New York-baserade verksamheten lanserade sin reklamfinansierade musiktjänst i mars med målet att revolutionera hur man lyssnar och förhåller sig till radio.

En av investerarna, Eric Archambeau från Wellington Partners, säger i ett pressmeddelande:
"We see something fundamentally disruptive in Goom Radio; the company is evolving one of the few remaining mediums that hasn't been overhauled by the web. Printed news, television, music and movies have been transformed by the web and now it is radio's turn."

Företaget har rekryterat ett flertal personer som tidigare haft ledande befattningar på t.ex. Clear Channel, Google och dMarc Broadcasting. De investerade pengarna ska bl.a. användas för att bygga upp en säljavdelning och bygga relationer med partners.

På tjänsten kan man förutom att lyssna på Gooms egna DJ's skapa egna radiokanaler och lyssna på kanaler som andra användare har gjort.
Daniel Johansson

Länk:
Läs pressmeddelande