8 april 2009

i korthet – jazz på svenska

Ida Sand True Love [ACT/BAM]
Tilsammans med sin man – gitarristen och medproducenten Ola Gustafsson – och komp bestående av musiker som trumpetaren Peter Asplund, Magnus Lindgren på flöjt och klarinett, Peter Forss bas, Per Lindvall trummor och gitarristen Mattias Torell tolkar sångerskan Ida Sand på sin första skiva på den tyska ACT-etiketten välkända nummer – standards – som vanligtvis inte brukar stå på jazzrepertoaren. Vackrast är hennes lågmälda version av Neil Youngs Heart Of Gold. Dessutom vågar hon sig även på att tona ner elekrisk gitarrock signerad Jimi Hendrix, rekonstruera The Bands The Weight och sjunga Bob Marleys odödliga Redemption Song på ett eget personligt sätt. Kompletterat med fem egna kompositioner stiger konturerna av en jazzartist med ett personligt uttryck upp ur albumets tolv spår.
CO

Jan Lundgren European Standards [ACT/ BAM]
I slutet av 90-talet profilerade sig pianisten Jan Lundgren med sina Swedish Standards (i mars i år återutgiven på ACT-etiketten) som en ny uttolkare av blågula tongångar, i Jan Johanssons skola. När han nu framträder på den på Siegfried Lochs alltmer Sverige-dedikerade etikett ACT så är det istället 13 titlar signerade kompositörer och låtskrivare nere på kontinenten som utgör den språngbräda från vilken Lundgren tillsammans med basisten Mattias Svensson och trummisen Zoltan Csörsz Jr. improviserar. Bredden i materialet är stor. Det radikalaste valet är öppningsnumret Computer Liebe – skrivet av electrogudarna Ktraftwerk, som väl tidigare bara Oddjob vågat tolka i jazzformat. I övrigt finns här såväl polske Komedas filmmusik till Polanskis rysare Rosemary's Baby som The Beatles Here, There And Everywhere och Kurt Weills September Song.
CO

Kjell Jansson Quartet Ad Lib On Nippon [Eld Records/Border]
Basisten Kjell Jansson spelade en gång i tiden tillsammans med saxofonisten Gilbert Holmström i göteborgstrion som utöver att hylla freejazz-gurun Albert Ayler även rörde sig närmare jazzrockens domäner. När duon tillsammans med pianisten Tommy Kotter och trummisen Göran Kroon nu presenterar en inspelning från jazzklubben Nefertiti i fjol, så är det Duke Ellington som står i fokus. Den fyrdelade sviten Ad Lib On Nippon är en mäktigt Ellington-komposition som kvartetten tacklar med känsla, inlevelse och bravur. I svitens tredje, inledningsvis vackert lyriska och därpå ekvilibristiskt briserande del, lyser Kotter med sitt lyhört inkännande spel. Utöver Nippon-sviten står även titlar som Take The A Train, Take The Coltrane och Sophisticated Lady på repertoaren.
CO

Ingvar Palm Quartet Nattåg [IPQ]
Ingvar Palms gävlekvartett är uppbyggd kring den lyriske tenor- och sopransaxofonisten Ingvar Palm, men i centrum på gruppens första skiva står gitarristen Lennart Wastessons kompositioner – 14 spår komponerade på egen hand och ett skrivet tillsammans med kollegorna i sitt för några år sedan i Melodifestivalen så framgångsrika team med Larry Forsberg och Sven-Inge Sjöberg. Musiken är stämningsskapande melodisk kammarjazz med rötterna i swing och tillsammans med basisten Stefan Kvarnberg och Pontus Andersson målar IPQ bilder från resor i såväl geografiska som musikaliska landskap.
CO