7 april 2009

4 snabba: Patrik Larsson om Is This It

Tillsammans med ett tiotal andra svenskar deltog Patrik Larsson på Headlock Management i helgen på den internationella musikkonferensen Is This It i Helsingfors. Här rapporterar han om vad musikbranschen diskuterade på andra sidan Östersjön.

Berätta om Is This It. Hur var stämningen och vilka var där?
– På initiativ av finska MusEx drabbade i helgen ett åttiotal av världens mest kreativa musikprofiler från över 14 länder under tre dagar samman med nästan lika många finnar. Uppdraget var att försöka få ordning på musikindustrin inför framtiden. Bland de mer namnkunniga gästerna återfanns Nils Bernstein från Matador, Sat Bisla från A&R Worldwide/Musexpo, Jeff Blue från Jive Records, Mike Caren från Atlantic Records, Michael Chugg, Scott Cohen från The Orchard, Martin Dodd från 20/20, Kevin Drew från Arts&Crafts, Tak Furuichi från JVC Victor, Ward Hake från 20th Century Fox, Kyle Hopkins från X-Box/Microsoft, Felix Howard från EMI Music Publishing, Michael Kramer från TBWA, Korda Marshall från Infectious Records, Tom Silverman från Tommy Boy, Ron Spaulding från Fontana och Seymour Stein från Sire Records/Warner Brothers. Terry McBride från Nettwerk Music fanns med på satellit i samband med en workshop med en etablerad finsk artist, som letade tips och råd inför en utlandslansering.

– Stämningen var otroligt bra. Mycket tack vare den intima känsla som skapades i och med att man hela tiden var samlade på samma plats – ett hotell – för alla aktiviteter, utom på kvällarna då man drog iväg en till av Helsingsfors bästa klubbar för att se intressanta liveartister.

– När man får chans att verkligen "hänga" och snacka med så pass mycket helt vitt skilda musikmänniskor från helt olika områden och länder blir det utan tvekan intressant och ger otroligt mycket tillbaka. Inget snack om saken. Man ses över frukost, lunch, middag och alla fikapauser och efter ett tag och efter att man presenterat sig och snackat några gånger blir man mer avslappnad och trygg i varandras sällskap.

På vems initiativ hade mässan tillkommit?
– Mässan kunde arrangeras tack vare ett otroligt hårt arbete från MusEx, som är Finlands motsvarighet till Export Music Sweden. MusEx:s vd Paulina Ahokas hade en vision om att skapa någonting i gränslandet mellan Transmission i Kanada och MusExpo i LA och London, det vill säga en intim tillställning med ett axplock av intressanta gäster där tanken är att man diskuterar i runda bord-samtal, mer än bara lyssnar på en massa föreläsare dagarna i ända eller springer runt på möten som på MIDEM eller Popkomm. När så pass mycket intressant folk med så mycket erfarenheter och åsikter drabbar samman så blir det bra. Så enkelt är det.

– Målsättningen var att försöka komma fram till 100 nya och kreativa idéer för musikbranschen kring hur man hittar, utvecklar och marknadsför talang. Det kändes verkligen som att målet nåddes och inom ett par veckor ska resultatet presenteras på www.isthisit.fi och även skickas ut till omvärlden.

– Runda bord-samtalen varvades med korta men ytterst innehållsrika och givande föreläsningar från utvalda profiler och även ett par Q&A:s. Utan tvekan så var intervjun med Ed Banger Records-chefen och Daft Punks manager Pedro Winters mest underhållande. På en fråga kring hur länge Daft Punk kommer att hålla på att spela in skivor och turnera och om det inte bara vore lättare att byta ut medlemmarna då dem ändå inte visar sina ansikten svarade Pedro lugnt; "what if we've already done that?", vilket förstås framkallade mycket skratt.

– Terry McBride är en annan av världens absolut bästa talare och få har hans förmåga att förklara framtiden och vad artister helt enkelt är tvungna att sätta sig in i och ta itu med för att ha en chans att slå sig fram. Det vore en dröm att få honom till Sverige…

Vilken var din egen roll på mässan och vilka andra svenskar fanns på plats?
– Förutom att jag deltog i diskussionerna var jag även utnämnd till en av flera moderatorer, vilket kändes väldigt ärofyllt.

– Det fanns inget program i den traditionella meningen då vi alla var där för att ingå i alla samtal och bidra med våra idéer och erfarenheter. Det blev dock en svensk på scen i form av Lugers Morgan Johansson som skulle berätta om José González och Sony Bravia-kampanjen, som fortfarande ses som ett av de mer lyckade samarbetena mellan en artist, dess musik och ett etablerat varumärke på en global nivå.

– Andra svenskar på plats för att försvara de svenska färgerna var Cecilia Ancker (som även ingick i styrgruppen), John Cloud, Charlie Dilks, Jesper Grunditz, Anders Johansson, Niklas Jonsson, Emil Larsson, Pelle Lidell, Kaine Taylor och Martin Thörnkvist. Jag tycker att urvalet var riktigt bra och en fantastisk samling svenskar från alla delar av branschen som alla engagerade sig fullt ut.

Vilka är dina allmänna intryck från Is This It?
– Jag är helnöjd och 100% tillfredställd. Med tanke på hur branschen ser ut och det tillstånd vi befinner oss i, med en massa oro och förvirring, så är det precis den här sortens tillställningar vi behöver. Intimitet och plats för samtal och diskussioner kommer att ersätta stora könlösa musikkonferenser där folk bara springer upp och ner i halvtomma lokaler i en desperat jakt efter ”det där mötet” som många tror ska rädda ens business. Vi försökte här se allt i ett större perspektiv och resultatet av våra diskussioner och "think tanks" kommer troligtvis att hjälpa artister och nya bolag en hel del. Även dem etablerade spelarna kan säkerligen lära sig en del. Finska exportrådet har satsat en hel del tid och pengar, men kommer helt säkert att få igen det på sikt. Jag är helt och hållet övertygad att man kan göra mer för sin musikexport genom att ta världen till sitt land istället för tvärtom. Resultatet blir nog ofta mer mätbart.

– Jag hoppas och tror att Trigger-konferensen i samband med Peace & Love i sommar kan utvecklas till något liknande och det gäller för branschen att sluta upp.
Claes Olson