2 april 2009

4 snabba: Alexander Bard om BWO och branschen

Efter lite drygt fem år, tre album, två samlingar, ett otal hitsinglar och ett antal internationella framgångar har Alexander Bards tredje stora bandprojekt BWO nu kommit fram till sitt fjärde album Big Science, från vilket Melodifestivalbidraget You’re Not Alone var det första smakprovet.

I pressreleasen beskrivs er nya skiva som "ett mångfasetterat electroopus" och även om varenda spår på albumet tveklöst låter BWO, så måste det ändå beskrivas som er absolut mest varierade samling låtar hittills. Var det en medveten musikalisk ambition i produktionsarbetet och vilka har varit ledorden i arbetet?
– Det viktigaste för oss var entusiasm och gott om tid. Vi skrev låtar i två år och vi låste in oss i studion i ett helt år. Anders Hansson och jag tog hjälp av två unga nya krafter i studion: Felix Persson och Märta Grauers, plus nya samarbetspartners som Henrik Wikström, Fredrik Kempe och Johan Fjellström. Arbetsnamnet på Big Science var BWO 2.0.

– Hela processen har varit oerhört stimulerande, BWO har tagit ett steg framåt och Martin Rolinski har fått en djupare röst med fler dimensioner kompad av en ny kraftfullare ljudbild. I en tid av slarviga billiga produktioner och en utbredd övertro på en amatörism à la My Space har vi satsat på att göra precis tvärtom och tänka produktion, precision, tålamod och hårt arbete. Jag är väldigt nöjd med resultatet!

Efter tre studioalbum och två samlingar på Capitol / EMI har ni nu bytt skivbolag till Bonnier Music. Vilka är de viktigaste skälen till skivbolagsbytet?
– Vi tror att det är de mindre independent skivbolagen som är framtiden. Just nu är det Bonnier, Roxy och Family Tree som gör allting rätt bland de svenska skivbolagen. Avgörande för oss var Bonniers satsning på att ta fram skandinaviska albumartister för export. Där ville vi vara med! Här hänger majorbolagen inte alls med i svängarna, de har fastnat i en affärsmodell där svenska artister i bästa fall får agera utfyllnad för de globala superstjärnorna. Det kommer de svenska artisterna inte alls att nöja sig med i längden.

Hur ser BWO:s egna internationella avtal och framtidsplaner ut?
– Vi fortsätter att jobba med vårt eget upplägg med Shell Records i England, Universal i Tyskland och på kontinenten, och med Avex i Japan och för Asien. Henrik Uhlmann, som framgångsrikt managerar bland andra Arash och Basshunter, tar hand om BWO i Östeuropa och på livesidan utomlands. I övrigt kommer Bonnier att kliva in och ta hand om alla andra territorier som blev öppna i och med att BWO lämnade EMI.

Jag vill minnas att BWO lyckades med konststycket att få in inte mindre fem låtar från debutalbumet Prototype på Tracks. Ni hade en listetta i Ryssland redan 2003 och hade förra året fyra singelhits i England. En taiwanesisk cover på Sunshine In The Rain blev fjolårets största singel i Kina och Taiwan. Hur många hits tror du att det finns på ert nya album och vilka låtar tror du mest på i Sverige och utlandet?
– Haha, vi hade faktiskt SJU singlar från Prototype på Trackslistan (även om vi är av den bestämda övertygelsen att Trackslistan har blivit fullständigt irrelevant som spegling av vad som är populärt i musik-Sverige…). Men annars räknar vi med minst fem singlar från Big Science och en platta som ska byggas upp långsamt och leva länge. Därför valde vi att göra You're Not Alone i Melodifestivalen som ett öppningsstatement och istället köra öppningsspåret Right Here Right Now som sommarsingel.
Claes Olson