1 april 2009

utveckling i fokus på Trigger

Under rubriken Artistutveckling inför framtiden kommer det på sommarens stora Trigger Creative Conference på Peace & Love-festivalen i Borlänge att diskuteras svenskt A&R. Seminariet leds av MI:s redaktör Claes Olson och hittills bekräftade deltagare är David Mortimer-Hawkins (A&R-ansvarig, Universal Music), Anders Johansson (Talbot & Talbot), Claes Uggla (A&R, Juju Records / POPE), Cecilia Ancker (Creative & International Exploitation-ansvarig, Universal Music Publishing) och Patrik Larsson (manager och konsult, driver Headlock Management / Lights Out Music Group / Loud46).

Seminariet Artistutveckling inför framtiden kommer att fokusera på hur artistutvecklingen de senaste åren har sett ut i Sverige – som tillsammans med USA och Storbritannien fortfarande rankas som världens viktigaste A&R-källa. Panelen kommer att diskutera vad som utifrån dagsläget kan och bör göras inför framtiden.

Enligt Patrik Larsson har den svenska musikbranschen på grund av den drastiskt minskade musikförsäljningen de senaste åren lidit av stress och tvingats offra mycket av den långsiktiga artistutvecklingen.

– Det finns flera exempel där bolag har velat binda upp talangen otroligt hårt och på alla nivåer, utan några som helst garantier, säger Patrik Larsson.

– En artist som skrivit på för tre-fyra album har mycket väl kunnat bli droppad redan efter bara en singel…

Seminariet Artistutveckling inför framtiden har som underrubrik frågeställningen "Var finns talangen och vem förväntas förvalta och utveckla den?" och panelen kommer att belysa det förändrade rollspelet mellan skivbolag, musikförlag, managers och bokningsbolag, samt nya partners inom exempelvis branding. Andra frågställningar som kommer att analyseras och diskuteras är till exempel nya former av samarbetsavtal, där artisterna både kan och vill styra samt äga mer av sitt eget artisteri, sitt varumärke och sin katalog?

Blir den framtida musikindustrin mer av förvaltare av rättigheter, istället för ägare av dem? Kommer de senaste årens Do It Yourself-trend att bli en slags "önskad standard" istället för att (som ofta idag) "en egentligen oönskad tillfällighet"? Är framtidens vinnare indie- eller majorbolagen?

Trigger Creative Conference pågår under Peace & Love-festivalen 25-27 juni. Seminariet Artistutveckling inför framtiden arrangeras fredag 26 juni.
Lars Nylin