20 mars 2009

Fascinerande läsning om Broder Daniel

Efter att länge har varit en påtaglig bristvara i bokhyllorna har utgivningen av litteratur om svensk rock – biografier om både artister, band och skivbolag – ökat ordentligt. Till topparna i den allt rikare floran hör Robert Lagerströms Freddie Wadling-biografi Freak [Reverb] och Håkan Laghers böcker om musikentreprenören Anders Burman (De legendariska åren – Metronome Records [Premium]) och Den vassa eggen – Ulf Lundells kreativa kaos [Norstedts]. Journalisten Klas Ekman och fotografen Martin Norbergs nu aktuella bok om Broder Daniel – When We Were Winning [Telegram / Schibsted] – når kanske inte riktigt samma höjder, men är av flera olika skäl ändå en blivande klassiker.

Efter att länge har varit en påtaglig bristvara i bokhyllorna har utgivningen av litteratur om svensk rock – biografier om både artister, band och skivbolag – ökat ordentligt. Till topparna i den allt rikare floran hör Robert Lagerströms Freddie Wadling-biografi Freak [Reverb] och Håkan Laghers böcker om musikentreprenören Anders Burman (De legendariska åren – Metronome Records [Premium]) och Den vassa eggen – Ulf Lundells kreativa kaos [Norstedts]. Journalisten Klas Ekman och fotografen Martin Norbergs nu aktuella bok om Broder Daniel – When We Were Winning [Telegram / Schibsted] – når kanske inte riktigt samma höjder, men är av flera olika skäl ändå en blivande klassiker.

Göteborgsbandets mytomspunna kaosliv upphör aldrig att fascinera. Ända sedan bandet tog sina första steg på rocksenen har historien med sällsynt konsekvens kantats av spektakulära händelser, som hela tiden cementerat Broder Daniel på hyllan för varor, gods och ämnen av "antingen eller"-karaktär. Kom man i kontakt med bandet så antingen älskade eller hatade man det.

Jag var personligt involverad i en av de händelser som för alltid kommer att tillhöra startpunkterna i historieskrivingen om bandet – Kayos skonongslösa sågning och uppläxning av Broder Daniel efter visningen av första videon Cadillac i ZTV:s programserie Tryck till.

– Det var skitkul, kommenterar Anders Göthberg i boken. Kayo satt i panelen och sågade oss totalt. Hon betedde sig som en mamma som vill skydda sina barn från oss hotfulla knarkare.

Till saken hör att jag direkt efter Kayos sågning själv hyllade både låten, videon och bandet förbehållslöst. Vilket med Kayos uppsyn i fåtöljen bredvid mig bara var av flera utmärkta exempel på ovannämnda "antingen eller". (Fortfarande håller jag dock Luke Skywalker som bandets i särklass bästa låt – den videon visades i Tryck till bara några veckor efter Cadillac).

Att Klas Ekman både hade och har ett nära förhållande med bandet märks i de närgående och uppriktiga berättelser och kommentarer som driver läsningen framåt. Henrik Berggrens eftertänksamma kommentarer (skrivna i början av det här året) bidrar till den balanserade bilden av ett fullkomligt obalanserat band, vars historia förra året fick en tragisk punkt efter Anders Göthbergs självmord.
Claes Olson

Ps. Kan det verkligen vara sant att Broder Daniel sa upp sitt avtal med mentorn Ben Marlene (då på Jimmy Fun Music, idag vd för musikförlaget Air Chrysalis) på grund av att "han ville att bandet skulle spela in en drum & bass-skiva med Denniz Pop)"?

Bok: Broder Daniel – When We Were Winning
Författare: Martin Norberg / Klas Ekman
Förlag: Telegram / Schibsted