12 mars 2009

Klädmärket Dr. Denim lanserar rockband

Växjöbandet Street of Mars kommande debutskiva kommer att få en annorlunda lansering. Genom ett samarbete med klädmärket Dr. Denim kommer skivan att lanseras tillsammans med märkets kläder i butiker runt om i världen.

Dr. Denims kläder säljs för närvarande i omkring 10 000 butiker i 30 länder världen över. Som en del av samarbetet med Streets of Mars har Dr. Denim tagit fram en klädkollektion som bygger på bandet. Skivan kommer att säljas tillsammans med kläderna och på så vis hoppas bandet nå en internationell storpublik.

Carl Staff på Street Of Mars management TJ Management förklarar närmare:
– Som läget ser ut i dag med skivförsäljning så måste man hitta andra och nyskapande vägar att gå för band som står i startgroparna och är nära ett genombrott.
– Vi arbetade fram konceptet att lansera debutskivan tillsammans med en specialdesignad klädkollektion och presenterade hela idén för Dr Denim. De har genom alla år vågat gå sin egen kreativa väg när det gäller mönster och design, precis som Streets of Mars med sin musik. Det är den gemensamma nämnaren och ambitionen som samarbetet bygger på.

Vad innebär det här för bandet och vilka möjligheter öppnar det upp
för dom?
– Det innebär givetvis gigantiska möjligheter för Streets of Mars som band, då man når ut till sina fans på ett helt nytt sätt även om man som band inte är ute och gigar i dessa länder eller har nått ett distributionsavtal än.
– Det är oerhört viktigt att som band kunna tillgodose en efterfrågan av sin musik och förutom det får Streets of Mars exponering mot en enormt bred målgrupp och även möjlighet att nå ut med sin musik på ett bredare sätt än innan.

Streets Of Mars ger sig ut på Sverigeturné 18-28 mars. I samband med turnén släpps första singeln från debutalbumet.
Håkan Durmér