12 december 2008

MI:s mäktiga årsenkät – Hur var ert 2008?

Cecilia Ancker, Universal Publishing Scandinavia
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Året har varit toppen med en massa olika frilansuppdrag – Bland annat PR-uppdrag på Universal Music, PR/Koordinator för Charlotte Perrelli på finalen Eurovision i Belgrad och sen direkt till en fast anställning på Universal Publishing Scandinavia.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har varit ganska fram och tillbaka men att folk i branschen känns mycket mera optimistiska nu.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Where The Action Is – man höll ju på att kissa på sig av glädje när Queens of Stonage spelade och sen Foo Fighters direkt efter – bandet Temper Trap (Australien) på Soho Revue bar i London, och Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att jag blir introducerad för flera massa nya svenska band och att A Camp-plattan är så bra som jag tror.

Johan Lagerlöf, CEO X5 Music Group
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Det har varit ett fantastiskt år. När vi i somras fick en Topp 3 på den amerikanska iTuneslistan (mellan Coldplay och Mamma Mia!) kändes det som om att en milstolpe hade passerats, även om bredden är viktigast för oss. Försäljningen kommer totalt öka med över 250 procent under året. Vi har också sett ett intresse från stora, etablerade artister som sett X5 som ett innovativt, alternativ till majorbolagen. Detta är väldigt spännande och jag tror att mycket kommer att komma ut av dessa samtal också.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har hänt nästan overkligt mycket under det här året. Mest glädjande tycker jag är den attitydförändring som setts hos allmänheten vad det gäller fildelningen. Sen märker man att det digitala har fått ett helt annat fokus. Optimismen och energin i musikbranschen är på väg tillbaka. Nu diskuteras Genius Bar och Spotify vid kaffeautomaten. Napster och Limewire är namn på trevliga, lagliga musiktjänster. Dock är det under 2009-2010 som vi kommer att se dessa förändringar ta fart på allvar.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Relanseringen av MI!

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att alla bredbandsleverantörer skaffar musiktjänster med prenumeration som man lägger som en tilläggstjänst på bredbandsfakturan, samtidigt som de hjälper till att bekämpa den illegala fildelnngen. Då har vi en miljon nya musikköpare om ett år vid samma tidpunkt och en blomstrande musikmarknad.

Patrik Larsson, Headlock Management / Lights Out Music Group
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Jo, det känns riktigt, riktigt bra och jag tror definitivt att vi professionella mellanhänder – det vill säga flexibla, kreativa och moderna konsulter och managers – kommer att kunna ta för oss väldigt mycket framöver inom musikindustrin och skapa lukrativa möjligheter och affärsmodeller för nya, unga kreativa på ett sätt som kanske inte varit möjligt innan i den gamla världen. Jag är glad att jag fortfarande kan vara verksam efter så lång tid sedan jag slutade på Playground Music och det känns bättre än någonsin.

Lights Out Music Group har lyckats skapa otroligt bra business lokalt och internationellt under året och jag är väldigt exalterad över att jag nu renodlat management biten i ett separat företag under namnet Headlock Management tillsammans med mina kollegor Bertil Holmgren och Krister Axner. Vi har fått otroligt positiv feedback från alla håll och kanter.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har varit otroligt tufft för framförallt skivbolagen och fildelningsproblematiken har bidragit med sitt så klart. Samtidigt så är det just i krissituationer som nya affärsmodeller skapas och prövas och jag ser mycket positivt på framtiden. Under året har vi sett fler och fler artister och kreativa ta kontroll över sina varumärken och sitt ägande och vi har sett att turnésidan så klart kommit mer i fokus och att intresset att jobba med musik mot varumärken, film, tv, spel och så vidare fullkomligt har exploderat.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Jag ser inte en enskild stor musikhändelse som det största under 2008. Däremot har jag varit på en massa riktigt bra växande musikmässor världen runt – dom behövs! – fått en massa idéer och tankar inför framtiden och varit förbannat stolt över svenska framgångsrika artister såsom Lykke Li och Robyn under året som gått. Jag är stolt över det otroligt lyckade samarbetet mellan Adam Tensta och producenterna Addeboy vs Cliff och att jag lyckades licensiera iväg Hellsongs-albumet till i princip hela världen.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Jag hoppas och tror på musikagenturen Loud46 som jag är starkt involverad i och som har som idé att icke-exklusivt samla svensk oberoende musik under ett företag och jobba ut mot varumärken, film, tv, spel, reklam och så vidare, både här hemma och internationellt. Jag har upptäckt ett enormt intresse för det svenska soundet och musik som håller hög kvalité och som samtidigt är lätt att cleara. Folk i USA jublar och vi har fått enorm respons.

Jag hoppas väldigt mycket på soundtracket till Disco-Daggarna, Addeboy vs Cliffs debutplatta och att Isabel Guzman får det stora internationella genombrott hon förtjänar efter mycket hype. Jag hoppas även på IOU, The Moleskins, Quiet Nights Orchestra, Rosie Staf och att framtidens svenska musikexporter idag är otroligt lovande studenter på BoomTown skolan i Borlänge.

Cecilia Ancker, Universal Publishing Scandinavia
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Året har varit toppen med en massa olika frilansuppdrag – Bland annat PR-uppdrag på Universal Music, PR/Koordinator för Charlotte Perrelli på finalen Eurovision i Belgrad och sen direkt till en fast anställning på Universal Publishing Scandinavia.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har varit ganska fram och tillbaka men att folk i branschen känns mycket mera optimistiska nu.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Where The Action Is – man höll ju på att kissa på sig av glädje när Queens of Stonage spelade och sen Foo Fighters direkt efter – bandet Temper Trap (Australien) på Soho Revue bar i London, och Spotify.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att jag blir introducerad för flera massa nya svenska band och att A Camp-plattan är så bra som jag tror.

Johan Lagerlöf, CEO X5 Music Group
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Det har varit ett fantastiskt år. När vi i somras fick en Topp 3 på den amerikanska iTuneslistan (mellan Coldplay och Mamma Mia!) kändes det som om att en milstolpe hade passerats, även om bredden är viktigast för oss. Försäljningen kommer totalt öka med över 250 procent under året. Vi har också sett ett intresse från stora, etablerade artister som sett X5 som ett innovativt, alternativ till majorbolagen. Detta är väldigt spännande och jag tror att mycket kommer att komma ut av dessa samtal också.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har hänt nästan overkligt mycket under det här året. Mest glädjande tycker jag är den attitydförändring som setts hos allmänheten vad det gäller fildelningen. Sen märker man att det digitala har fått ett helt annat fokus. Optimismen och energin i musikbranschen är på väg tillbaka. Nu diskuteras Genius Bar och Spotify vid kaffeautomaten. Napster och Limewire är namn på trevliga, lagliga musiktjänster. Dock är det under 2009-2010 som vi kommer att se dessa förändringar ta fart på allvar.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Relanseringen av MI!

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Att alla bredbandsleverantörer skaffar musiktjänster med prenumeration som man lägger som en tilläggstjänst på bredbandsfakturan, samtidigt som de hjälper till att bekämpa den illegala fildelnngen. Då har vi en miljon nya musikköpare om ett år vid samma tidpunkt och en blomstrande musikmarknad.

Patrik Larsson, Headlock Management / Lights Out Music Group
Hur har det gångna året varit för din verksamhet?
Jo, det känns riktigt, riktigt bra och jag tror definitivt att vi professionella mellanhänder – det vill säga flexibla, kreativa och moderna konsulter och managers – kommer att kunna ta för oss väldigt mycket framöver inom musikindustrin och skapa lukrativa möjligheter och affärsmodeller för nya, unga kreativa på ett sätt som kanske inte varit möjligt innan i den gamla världen. Jag är glad att jag fortfarande kan vara verksam efter så lång tid sedan jag slutade på Playground Music och det känns bättre än någonsin.

Lights Out Music Group har lyckats skapa otroligt bra business lokalt och internationellt under året och jag är väldigt exalterad över att jag nu renodlat management biten i ett separat företag under namnet Headlock Management tillsammans med mina kollegor Bertil Holmgren och Krister Axner. Vi har fått otroligt positiv feedback från alla håll och kanter.

Hur tycker du att året har varit för musikbranschen som helhet?
Det har varit otroligt tufft för framförallt skivbolagen och fildelningsproblematiken har bidragit med sitt så klart. Samtidigt så är det just i krissituationer som nya affärsmodeller skapas och prövas och jag ser mycket positivt på framtiden. Under året har vi sett fler och fler artister och kreativa ta kontroll över sina varumärken och sitt ägande och vi har sett att turnésidan så klart kommit mer i fokus och att intresset att jobba med musik mot varumärken, film, tv, spel och så vidare fullkomligt har exploderat.

Vilken tycker du har varit årets största musikhändelse?
Jag ser inte en enskild stor musikhändelse som det största under 2008. Däremot har jag varit på en massa riktigt bra växande musikmässor världen runt – dom behövs! – fått en massa idéer och tankar inför framtiden och varit förbannat stolt över svenska framgångsrika artister såsom Lykke Li och Robyn under året som gått. Jag är stolt över det otroligt lyckade samarbetet mellan Adam Tensta och producenterna Addeboy vs Cliff och att jag lyckades licensiera iväg Hellsongs-albumet till i princip hela världen.

Vad hoppas du mest på inför 2009?
Jag hoppas och tror på musikagenturen Loud46 som jag är starkt involverad i och som har som idé att icke-exklusivt samla svensk oberoende musik under ett företag och jobba ut mot varumärken, film, tv, spel, reklam och så vidare, både här hemma och internationellt. Jag har upptäckt ett enormt intresse för det svenska soundet och musik som håller hög kvalité och som samtidigt är lätt att cleara. Folk i USA jublar och vi har fått enorm respons.

Jag hoppas väldigt mycket på soundtracket till Disco-Daggarna, Addeboy vs Cliffs debutplatta och att Isabel Guzman får det stora internationella genombrott hon förtjänar efter mycket hype. Jag hoppas även på IOU, The Moleskins, Quiet Nights Orchestra, Rosie Staf och att framtidens svenska musikexporter idag är otroligt lovande studenter på BoomTown skolan i Borlänge.

De närmaste veckorna får vi svaren. Hur blev 2008 för den svenska musikbranschen? Musikindustrin.se frågar ett stort antal nyckelpersoner om höjdpunkter och vågdalar i ett år som definitivt skakat om stora delar av branschen.

Den här gången har vi frågat Cecilia Ancker, Johan Lagerlöf och Patrik Larsson.