2 december 2008

Musik i reklam allt viktigare för förlagen

I förra veckan släppte Warner Music sin bokslutsrapport. I den att framkom att licensiering av musik till reklam och spelfilm har blivit en allt viktigare inkomstkälla för företagets förlag Warner/Chappell.

Mellan 1-3 december pågår den prestigefyllda prisutdelningen Eurobest Festival i Stockholm. Det är toppskiktet från den europeiska reklambranschen som samlats för att ära de som äras bör. Förlaget Warner/Chappell Music Scandinavia är eventets officiella musikpartner – vilket inte är någon slump med tanke på reklammarknadens ökade betydelse för förlagets intäkter.

Att stå för musiken under eventet, då några av Europas ledande reklamkreatörer och marknadschefer är på plats i Stockholm, är så klart en väldigt bra möjlighet att öppna dörrar för framtida licensiering av musik till reklam.

– Vi är har primärt jobbat med musiken under galan/prisutdelningen. Vi har också vår musik under olika event som sker. Så vi har fått ett stort utrymme i festivalprogrammet, berättar Magnus Palmborg, Nordic Licensing Director på Warner/Chappell.

– Det här partnerskapet visar Warner/Chappells ambition att varadet marknadsledande musikförlaget i kontakten med reklambranschen, fortsätter Lars Karlsson, Managing Director på Warner/Chappell.

Några av de kampanjer som Warner/Chappell Music Scandinavia licensierat musik från sin katalog till är de just nu pågående kampanjerna för Telia, Svenska Spel, SJ, Gevalia, Gina Tricot, Dressmann, Rusta, Renault och Ford.

– Vi har sett våra intäkter från synk öka under många år. Dels genom kreativt arbete, men också tack vare god konjunktur, sager Magnus Palmberg.

Tror du att den här utvecklingen kommer att hålla i sig?
– Annonsmarknaden är på väg in i en lågkonjunktur vilket kommer påverka även oss. Dock jobbar vi aktivt även mot filmbranschen, vilken inte är lika konjunkturkänslig, svarar Palmberg.

Eurobest avslutas med en gala och prisutdelning på China Teatern under morgondagen.
Håkan Durmér