10 november 2008

Nöjda svenskar på MUSEXPO i London

Efter ett par inledande år i Los Angeles var det i förra veckan dags för musikmässan MUSEXPO att för första gången arrangeras i Europa. På Cumberland Hotel i London samlades 400 musikbranschrepresentanter från ett trettiotal länder representerande fyra världsdelar.

Bland de många nöjda deltagarna fanns ett tjugotal svenskar deltagare från ett antal bolag med olika inriktningar – främst skivbolag, musikförlag och management. På plats fanns även en trio från musikhögskoleutbildningen Boomtown Music Education i Borlänge.

Redan den första MUSEXPO-mässan i Los Angeles för två år sedan blev en oerhört lyckad tillställning. Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp var en av premiärdeltagarna och hälsade belåtet att det förmodligen var ”den bästa musikmässa som någonsin arrangerats”.

Även årets europeiska premiärupplaga blev en succé. Enligt arrangörernas egen enkät av deltagarnas åsikter lyckades man med bred marginal leva upp till de på förhand högt ställda förväntningarna.

– MUSEXPO:s första tillställning i London var mycket lyckad, konstaterade till exempel Bonnier Amigo Musics svenske vd Fredrik Ekander, som fanns på plats tillsammans med Cai Leitner, bolagets chef i Danmark och Norge.

– Uppslutningen var mycket tung och med bra internationell spridning. Många bra namn, många intressanta paneler, gamla kontakter underhölls och nya etablerades. Informellt, fast samtidigt fokuserat.

Cecilia Ancker, sedan tidigare i år ny i rollen som Creative & Exploitation Manager på Universal Music Publishing, hade tidigare varit på båda de två MUSEXPO som arrangerats i Los Angeles. Även hon var mycket nöjd.

– Det var mycket bra ordnat med intressanta paneler och mingel. Jag fick bra med nya och gamla kontakter i min nya tjänst där det handlar om för mig att bland annat bredda mitt nätverk och hitta olika individuella plattformar internationellt för våra svenska artister och band.

Bland de många kända paneldeltagarna återfanns namn som den engelske musikbranschlegenden Harvey Goldsmith, Seymour Stein (Sire Records), Ted Cohen, Martin Dodd (Executive VP A&R Worldwide Sony Music Int'l/President, 20-20 Music), Mute Records grundare Daniel Miller, Music Weeks tidigare chefredaktör Ajax Scott och Tommy Ramone från The Ramones. Svenska paneldeltagare var Petri H Lundén (ordförande i International Music Managers Forum) och Christian Wahlberg (en av grundarna/vd för Murlyn Music Group).

– Som vanligt hade Sat Bisla och hans team satt samman en väldigt lyckad tillställning med stort fokus på de bästa paneldeltagarna musikindustrin har att erbjuda samt det nära nätverkandet, menade Patrik Larsson på Headlock Management.

– Det som blivit en sådan otrolig framgång i Los Angeles har nu nått Europa och jag ser redan fram emot nästa år.

MUSEXPO:s grundare Sat Bisla (även initiativtagare till det internationella nyhetsbrevet A&R Worldwide) hade all anledning att vara nöjd med både uppslutningen och resultatet.

Slutordet får Fredrik Ekander på Bonnier Amigo:

– Det hela var faktiskt som ett intimt litet MIDEM i centrala London, summerar han. Fast med skitväder!
Claes Olson