31 oktober 2008

Swedish Music Seminar och showcase i New York

I samband med CMJ Music Marathon 20-26 oktober – New Yorks största musikevenemang – arrangerade Export Music Sweden och det svenska generalkonsultatet i New York i förra veckan sitt årligen återkommande Swedish Music Seminar på Scandinvaian House i New York. Enligt generalkonsultatets programansvarige Johan Brunkvist blev det ett mycket lyckat och välbesökt arrangemang som även i år lyckades generera bra media.

I samband med CMJ Music Marathon 20-26 oktober – New Yorks största musikevenemang – arrangerade Export Music Sweden och det svenska generalkonsultatet i New York i förra veckan sitt årligen återkommande Swedish Music Seminar på Scandinvaian House i New York. Enligt generalkonsultatets programansvarige Johan Brunkvist blev det ett mycket lyckat och välbesökt arrangemang som även i år lyckades generera bra media.

CMJ Music Marathon 2008 blev enligt de svenska deltagarna på plats en oerhört intensiv musikvecka med showcases varje kväll på flera klubbar söder om 42nd Street. Dessutom hålls det varje dag flera seminarier på Kimmel Center i New York University, där även den branschinriktade mässdelen CMJ Music Exhibition hölls.

I år fanns Export Music Sweden på plats tillsammans med Swedish Music Information Centre och Rikskonserter. Svenskarnas monter innehöll promotionmaterial om svensk musik, bland annat ett USB-minne med The Absolute Best New Swedish Music In The World…Ever! där ett antal svenska bolag skapat egna mappar med presentationsmaterial om sina artister, låtar och videos. Bland de deltagande bolagen fanns bland annat National, Razzia, EMI, Hitworks och Hybris.

På onsdagskvällen genomförde Razzia och Hybris – utanför det officiella CMJ-programmet –ett mycket välbesökt showcase på Bowery Electric med Firefox AK, Juvelen och Hello Saferide, som några dagar senare även gjorde en konsert i Brooklyn. De akter som valts ut av arrangörerna till det officiella programmet, till exempel Miss Li och Ane Brun, gjorde även de bra spelningar, men publiktillströmningen till de officiella CMJ-showcasen var i år sämre än tidigare. Ett etablerat New York-band rapporteras ha haft endast dussinet åskådare på sitt showcase – och detta på hemmaplan!

Swedish Music Seminar på Scandinavian House lockade i år fler besökare än någonsin tidigare. Mest uppmärksamhet tilldrog sig de två scenintervjuerna som moderatorn Fred Branson från Billboard gjorde med Ulf Ekberg i comebackaktuella Ace of Base respektive Christer Björkman, som tillsammans med Anders Johansson förklarade Melodifestivalen och Eurovisions Song Contest genomslag i Europa.

Ulf Ekberg berättade bland annat om hur det på 90-talet mångmiljonsäljande Ace Of Base (vars första album med totalt 25 miljoner sålda exemplar är världens bäst säljande debutalbumet någonsin) kommer att ta hjälp av ny teknik för att få extra genomslag i sin comeback.

– Vi har precis inlett ett samarbete med YouTube. Vi har en egen Ace of Base-kanal och vi kommer utveckla den i flera riktningar, berättade Ekberg.
Dessutom kommer bandet att arbeta intimt tillsammans med sina fans i den kreativa processen.
– Vi blir unika på det sättet, vi kommer ta det längre än någon annan gjort tidigare.

Seminariets samtliga paneldiskussioner berörde på ett sätt eller annat läget i dagens musikbransch och hur branschen kan komma att utvecklas i framtiden. Bland de svenska deltagarna på de olika panelerna återfanns Mattias Lövkvist, Jennie Abrahamsson, Abbas Salehi, Carl Blom, Carolina Eriksson, Anders Hjelmtorp, Patrik Larsson och Calle Sjönell. Seminariet arrangerades av Export Music Sweden och det svenska generalkonsultatet i New York i samarbete med Billboard Magazaine, Sirius Satellite Radio, The New York University Scholl of Business och CMJ.

Efter Swedish Music Seminar bjöd det svenska generalkonsulatet fredag kväll på en stor VIP-tillställning för ett hundratal gäster på residenset på Park Avenue. Generalkonsul Ulf Hjertonsson och CMJ:s grundare Joanne Abbot Green talade och gästerna bjöds på en akustik konsert med Jennie Abrahamsson, som tidigare på dagen även medverkat i en av panelerna på

– Det här var en mycket lyckad vecka i New York som gav ny svensk indierock och pop stort genomslag, summerar Anders Hjelmtorp på ExMS, som vill rikta ett stort sina partners Swedish Music Information Centre, Rikskonserter, General Konsulatet, Sirius Satellite Radio, BMI samt NYU Stern School of Business.
Enligt Anders Hjelmorp har man redan påbörjat planeringen för en utökad svensk satsning i samband med CMJ Music Marathon nästa år.
Claes Olson

I samband med CMJ Music Marathon 20-26 oktober – New Yorks största musikevenemang – arrangerade Export Music Sweden och det svenska generalkonsultatet i New York i förra veckan sitt årligen återkommande Swedish Music Seminar på Scandinvaian House i New York. Enligt generalkonsultatets programansvarige Johan Brunkvist blev det ett mycket lyckat och välbesökt arrangemang som även i år lyckades generera bra media.

CMJ Music Marathon 2008 blev enligt de svenska deltagarna på plats en oerhört intensiv musikvecka med showcases varje kväll på flera klubbar söder om 42nd Street. Dessutom hålls det varje dag flera seminarier på Kimmel Center i New York University, där även den branschinriktade mässdelen CMJ Music Exhibition hölls.

I år fanns Export Music Sweden på plats tillsammans med Swedish Music Information Centre och Rikskonserter. Svenskarnas monter innehöll promotionmaterial om svensk musik, bland annat ett USB-minne med The Absolute Best New Swedish Music In The World…Ever! där ett antal svenska bolag skapat egna mappar med presentationsmaterial om sina artister, låtar och videos. Bland de deltagande bolagen fanns bland annat National, Razzia, EMI, Hitworks och Hybris.

På onsdagskvällen genomförde Razzia och Hybris – utanför det officiella CMJ-programmet –ett mycket välbesökt showcase på Bowery Electric med Firefox AK, Juvelen och Hello Saferide, som några dagar senare även gjorde en konsert i Brooklyn. De akter som valts ut av arrangörerna till det officiella programmet, till exempel Miss Li och Ane Brun, gjorde även de bra spelningar, men publiktillströmningen till de officiella CMJ-showcasen var i år sämre än tidigare. Ett etablerat New York-band rapporteras ha haft endast dussinet åskådare på sitt showcase – och detta på hemmaplan!

Swedish Music Seminar på Scandinavian House lockade i år fler besökare än någonsin tidigare. Mest uppmärksamhet tilldrog sig de två scenintervjuerna som moderatorn Fred Branson från Billboard gjorde med Ulf Ekberg i comebackaktuella Ace of Base respektive Christer Björkman, som tillsammans med Anders Johansson förklarade Melodifestivalen och Eurovisions Song Contest genomslag i Europa.

Ulf Ekberg berättade bland annat om hur det på 90-talet mångmiljonsäljande Ace Of Base (vars första album med totalt 25 miljoner sålda exemplar är världens bäst säljande debutalbumet någonsin) kommer att ta hjälp av ny teknik för att få extra genomslag i sin comeback.

– Vi har precis inlett ett samarbete med YouTube. Vi har en egen Ace of Base-kanal och vi kommer utveckla den i flera riktningar, berättade Ekberg.
Dessutom kommer bandet att arbeta intimt tillsammans med sina fans i den kreativa processen.
– Vi blir unika på det sättet, vi kommer ta det längre än någon annan gjort tidigare.

Seminariets samtliga paneldiskussioner berörde på ett sätt eller annat läget i dagens musikbransch och hur branschen kan komma att utvecklas i framtiden. Bland de svenska deltagarna på de olika panelerna återfanns Mattias Lövkvist, Jennie Abrahamsson, Abbas Salehi, Carl Blom, Carolina Eriksson, Anders Hjelmtorp, Patrik Larsson och Calle Sjönell. Seminariet arrangerades av Export Music Sweden och det svenska generalkonsultatet i New York i samarbete med Billboard Magazaine, Sirius Satellite Radio, The New York University Scholl of Business och CMJ.

Efter Swedish Music Seminar bjöd det svenska generalkonsulatet fredag kväll på en stor VIP-tillställning för ett hundratal gäster på residenset på Park Avenue. Generalkonsul Ulf Hjertonsson och CMJ:s grundare Joanne Abbot Green talade och gästerna bjöds på en akustik konsert med Jennie Abrahamsson, som tidigare på dagen även medverkat i en av panelerna på

– Det här var en mycket lyckad vecka i New York som gav ny svensk indierock och pop stort genomslag, summerar Anders Hjelmtorp på ExMS, som vill rikta ett stort sina partners Swedish Music Information Centre, Rikskonserter, General Konsulatet, Sirius Satellite Radio, BMI samt NYU Stern School of Business.
Enligt Anders Hjelmorp har man redan påbörjat planeringen för en utökad svensk satsning i samband med CMJ Music Marathon nästa år.
Claes Olson

Blandade bilder från CMJ