10 oktober 2008

4 snabba: Istvan Beres

Medan många skivbutiker försvunnit går Skivlagret åt motsatt håll och expanderar. Vi har tagit ett snack med Skivlagrets VD Istvan Beres om nyetablering, julhandel och huruvida Globen verkligen ligger i Stockholm.

Skivlagret fortsätter att satsa hårt, sju nya butiker bara i år. Berätta lite om din satsning!
– Åtta nya butiker om man ska vara helt korrekt. Den åttonde öppnade vi i fredags i Affärshuset Nyckeln, Nyköping. Den nionde blir i Tuna Park, Eskilstuna om ett par veckor. Vi räknar med att vi ska hinna med två butiker till innan vi stänger nyetableringarna för 2008. Skivlagret började sin expansion 2004, dock fick vi inte riktigt fart på den förrän vi hade allt på plats.

– Idag har vi utan tvekan ett av Sveriges bästa franchisekoncept, där franchisegivaren står för affärsläget, lager, inredning och marknadsföring och franchisetagaren för driften. Skivbranschen har en dåligt eftersmak hos de flesta fastighetsägare/förvaltare och då vi jobbar under namnet SKIVLAGRET drog man i början fel slutsatser om oss som hyresgäst, men när vi har fått en möjlighet att presentera vårt koncept öppnas dörrarna överallt och i dag står hyresvärden oftast för första kontakten och ber oss etablera en Skivlagret i deras köpcentrum.

Du har tidigare sagt att en del av ert recept är att stå på flera ben, förstärks den bilden eller är det någon del som utvecklas mer än de andra?
– Absolut. Skivlagrets koncept vänder sig till hela familjen med de fyra varugrupperna som vi jobbar med i dag. Dessa kompletterar varandra och garanterar att det händer alltid något nytt i våra butiker. Kombination och samspelet mellan dessa varugrupper gör att våra butiker blir roliga att besöka och handla i. Självklart har filmsidan haft en helt underbar utveckling med alla filmboxar som i vårt egenutvecklade koncept i dag står för en avsevärd del av omsättning.

Vilka är dina tips om vinnarskivor i årets julhandel?
– Filmbranschen har varit mycket duktiga under flera år på att sälja filmboxar. Jag hoppas verkligen att skivbranschen lyckas med samma sak den här julen. Det kommer helt underbara produkter som Lindemans Låda, Abba, Kent som med rätt marknadsföring och konsumentpris borde vara självklara storsäljare. Sen får man absolut inte glömma Abba feber med ”Mamma Mia”-soundtracket, som kommer bli en av årets julskivor.
– Tänk vilka försäljningsmöjligheter det finns där om de olika Universalbolagen skulle samarbeta med dessa två releaser.

När öppnar ett Skivlagret i Stockholm?
– Globen ligger väl i Stockholm, eller?! Precis, vi har en enhet i Globen och självklart kommer fler enheter under 2009.

Hur många butiker ingår i kedjan just nu?
– Vi har 24:e med Eskilstuna. Så årets målsättning att ha 25 enheter kommer vi att klara med råge. Av dessa är sex butiker konceptägda och resten är franchise.
Lars Nylin