9 oktober 2008

Nu är Spotify lanserat

I går onsdag lanserades den omtalade streamingtjänsten Spotify sin premiumtjänst. Spotify är ett svenskt företag, som erbjuder en stor musikkatalog för streaming on demand – tjänsten kommer på sikt att finnas både som en reklamfinansierad gratisversion och som en betaltjänst.

I går onsdag lanserades den omtalade streamingtjänsten Spotify sin premiumtjänst. Spotify är ett svenskt företag, som erbjuder en stor musikkatalog för streaming on demand – tjänsten kommer på sikt att finnas både som en reklamfinansierad gratisversion och som en betaltjänst.

Spotify ägs av grundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek. Redan innan lanseringen av den nya tjänsten hamnade de två på femteplats på Internetworlds lista över årets entreprenörer. Företagets moderföretag sitter i Luxemburg, medan Spotifys huvudkontor ligger i London och dess utvecklingsavdelning finns i Stockholm. För tillfället har Spotify 45 anställda.

Det intressanta med Spotify – förutom att tjänsten redan vid lanseringen har en imponerande musikkatalog – är dess finansieringsmodell. Användarna kan välja mellan det reklamfinansierade gratisalternativet Spotify Free och Spotify Premium, som kostar 9 kronor för ett dygn och 99 kronor för en månad.

Som användare kan du sedan skapa spellistor, lyssna på genreradio eller lyssna på hela album. Inget låtmaterial laddas ner, utan det är streaming on demand och till skillnad mot för exempelvis Last.fm, där det finns vissa begränsningar, kan du verkligen ögonblickligen lyssna på den låt du är sugen på.

Redan från start stöder samtliga majorbolag Spotify (Universal Music, Sony BMG, EMI och Warner Music). Dessutom har man avtal med ett fåtal independentbolag.

Kommer det att tillkomma artister och låtar från fler svenska independentbolag?
– Ja, det kommer kontinuerligt tillkomma musik från svenska och utländska independentbolag. Spotify värderar independentmarknaden högt, vilket är tydligt genom våra ingångna avtal med Bonnier Amigo, Orchard samt Merlin. Merlin representerar en stor del av independantmarknaden, såväl svensk som utländsk, säger Spotifys presskontakt Sophie Bendz.

När ni licensierar musik, gör ni det då för alla regioner i ett och samma kontrakt eller måste ni förhandla separat för rättigheter i varje enskild region där Spotify för närvarande finns?
– Vi licensierar rättigheterna för musiken för alla regioner där tjänsten finns tillgänglig. I vissa enstaka fall så har rättighetsinnehavarna inte rättigheter i alla regioner, det vill säga utbudet kan i vissa fall skilja något mellan länder.

Hur stor andel gratisanvändare jämfört med betalande prenumeranter räknar ni med?
– Vi jobbar hårt för att göra en så bra tjänst som möjligt och hoppas självklart på att få en ökad skara nöjda användare över tiden, både på annonssidan samt på prenumerationssidan.

Nu lanserade ni betaltjänsten Spotify Premium, för att bli gratisanvändare måste man ha en speciell inbjudan – när lanserar ni Spotify Free på allvar?
– Vi bjuder in användare successivt för att kunna skala upp verksamheten enligt plan och det är därför svårt att ge en exakt tidpunkt för när Spotify Free kommer vara tillgänglig för alla.
Håkan Durmér